Pełna treść dostępna jest wyłącznie dla subskrybentów

Masz już subskrypcję? Zaloguj się!

Zabawa a emocjonalny system zabawy

Katarzyna Wawryniuk
Zabawa w pracy behawioralnej z psem ODC. 1/3

W pierwszym odcinku z cyklu dotyczącym zabawy w pracy behawioralnej z psem, behawiorysta praktyk tłumaczy, czym różni się zabawa od emocjonalnego systemu zabawy.

Transkrypcja video Zabawa a emocjonalny system zabawy

00:00:17

Zabawa w pracy behawioralnej. No właśnie jak się bawić z psem, żeby ta zabawa była faktycznie zabawą, a nie jak na przykład polowaniem, albo przyczyną bezpośrednio zachowań niepożądanych występujących u naszego czworonoga? Na to pytanie postaram się odpowiedzieć przy najbliższych 3 odcinkach poświęconych zabawie.

00:00:36

Fl człowieka z psem, ale też będą elementy zabawy między psami. Pierwszy odcinek to zabawa emocjonalny system zabawy. Czy to jest to samo, czy tam się czymś różni?

00:00:48

Ll czy muszą występować te 2 elementy razem? Nazywam się Katarzyna Wawryniuk, Jestem ekologiem za psychologiem behawiorystą, instruktorem szkolenia zwierząt.

00:00:58

Zabawa w ogólnym znaczeniu i jej funkcje ll zabawa jest przede wszystkim przyjemnością aktywnością, która daje radość i teraz zabawa w etologii jest zawsze definiowana w taki sposób, że jak stare przysłowie mówi, bo do tanga trzeba dwojga, czyli albo jest to zabawa między między aktywność między osobnikami tego samego gatunku, czyli po prostu.

00:01:22

Psa z psem.

00:01:23

Albo międzygatunkowa tak, czyli pies z człowiekiem, czyli mamy 2 formy takiej zabawy.

00:01:29

I obie fill obie one są jak najbardziej lel.

00:01:35

Możliwe do realizacji, jakie są funkcje zabaw? Przede wszystkim to jest poznanie świata. To jest nauka odczytywania sygnałów wysyłanych przez inne osobniki, rozładowanie napięcia i również jedna strategii przetrwania.

00:01:46

Stymulacja rozwijającego się układu nerwowego u młodych osobników, zabicie nudy, uczenie strategii radzenia sobie z różnymi problemami. Zwierzęta uczą się przez całe życie, więc zabawa towarzyszy im do końca dni. Gdyby nie było emocjonalnego systemu zabawy, nie byłoby też nauki, ponieważ.

00:02:07

W systemie zabawy bądź w samej behawioralnej zabawie produkowane.

00:02:13

I dominującym transmiterem jest acetylocholina stylu cholina. To jest taka substancja aktywna biologicznie, która również wspomaga procesy pamięci, procesy świadome rozwijania świadomości fill, ale również interakcji społecznych, czyli jest to uczenie się ich i poprzez poprzez relacje społeczne, czyli uczenie społeczne, jak również wsparcie tego klasycznego uczenia się, chociażby przez warunkowanie instrumentalne. Wspomniałam również, że zabawa potrafi być strategią przetrwania.

00:02:44

Tak niektóre zwierzęta zamiast walczyć zamiast uciekać jest też taka forma, że wchodzą.

00:02:52

Fill zachowania, które mają być na wzór na wzór zabawy. Czyli widzimy, że jedno zwierzę jest takie trochę naburmuszone, złe, napięte, zestresowane, a 2 osobnik próbuje tego zwierzaka rozładować.

00:03:08

Prezentują tak zwane zachowanie afiliacyjne, czyli za charakterystyczny układ uderzeniem łap, ale jednocześnie prezentuje zachowania uspokajający sygnał uspokajający, czyli odwracanie się oblizywanie wafli. W przypadku mojej kluski i naszego jednego psa, tym.

00:03:23

Które było nas atem czasie właśnie taką strategię mieliśmy okazji o.

00:03:27

Serwować kluska nie do końca tolerowała naszego tymczasowi cza. Natomiast rudek.

00:03:34

Próbował ją zaprosić do zabawy, prezentował zachowanie afiliacyjne w momencie, gdy ta się wkurzała, obnażał, a zęby on odwracał głowy, oblizywał wafle wąchał, podłożę i w ten sposób pomalutku zaskarbił sobie zaufanie kluski, czyli w swoimi sygnałami umówił. Słuchaj, nie mam złych intencji, nie mam złych zamiarów.

00:03:55

Jestem otwarty na relacje z tobą, poczekam, aż będziesz na to gotowa. Nie był nachalny w zabawie, co jest bardzo ważne.

00:04:01

Zabrał zabawa. Czym się charakteryzuje przede wszystkim dobro wolnością nie może być na właśnie nachalna. Jeżeli coś jest nachalnego, nigdy nie będzie zabawą. To będzie zabawa. Być może dla jednej strony, dla 2 już niekoniecznie, ale to to.

00:04:15

Przede wszystkim neguje definicję zabawy. Zabawa jest zawsze obustronna, ona musi być symetryczna, musi być wymiana ról, czyli raz goni jeden pies, raz goni 2 pies jest przede wszystkim dla przyjemności. Jeżeli jedna ze stron nie ma tej przyjemności, nie ma mowy o zabawie.

00:04:34

Są to sygnały świadczące o dobrych intencjach. Właśnie mamy 2 grupy zachowań albo to są zachowanie afiliacyjne, które które są dla psów oznaką. Hej, chcę się z Tobą przywitać, Chodź się pobawimy.

00:04:48

Po, biegajmy razem po prostu bez sensu, żeby się rozładować. Ll czasami te zachowania też tak jak wspomniałam, są łączone z sygnałami uspokajającymi reguły bez sensu, tak czasami widzą, widząc psy biegające po wybiegu bawiące się faktycznie tak prawidłowo seto logicznego punktu widzenia widzimy dziwne zasady.

00:05:09

Na przykład biegnie jeden pies i zawsze, kiedy robi rundkę dookoła dookoła wybiegu, zawsze wskakuje na podest albo na takie ławeczki wskakuje.

00:05:19

Patrzy i następnie następuje wymiana ról friel raz jeden goni raz 2, ale zawsze.

00:05:27

To jest stały, stały ruch i on zawsze zeby sobie wskakuje i wskoczenie na ławki oznaczać dobra, to Teraz ja go nie dobra, to teraz ty mnie gonisz, czyli takie dziwne reguły, które nie mają sensu, ale na tym właśnie polega zabawa i.

00:05:43

Czemu nie lel spontaniczność tak zabawa jest zazwyczaj aktywnością w spontaniczną, nie wyuczoną nie taką na zawołanie bawmy się spontanicznie z psami, kiedy kiedy jest ta spontaniczność, kiedy jesteśmy w dobrym humorze, kiedy jesteśmy rozluźnieni, kiedy jesteśmy w systemie takiego totalnego odprężenia, patrzymy, że nas nasz pies do nas podchodzi i mówi te.

00:06:05

Choć z tą piłką poprawnymi oferuje nam piłeczkę, odrzucają na, ale podrzuca piłkę i zerka na nas, a nie jest wpatrzony w tą piłkę, także aż się trzęsie.

00:06:15

O tym, czym jest polowanie, a czym jest zabawa, a polowanie na piłkę będziemy mówić w kolejnych odcinkach. Friel zazwyczaj w grupie społecznej tak zabawa zazwyczaj odbywa się w grupie społecznej, ponieważ jest to jest to jedno z wyznaczników właśnie prawdziwej zabawy. Psy rzadko będą się bawiły, gdy się nie znają.

00:06:36

Jeżeli obce psy wchodzą w interakcje zabawową, to znaczy, że to są bardzo dobrze socjalizowane zwierzęta, które nie potrzebują zbyt dużego czasu na poznanie się im wystarczy, tylko szybkie takie obłędne spojrzenie sobie swoją historię zapachową, że tak powiem, a następnie zaoferowanie pewnych zachowań afiliacyjnych i bawienie się bawienie się tą akcją.

00:07:03

Pewnością, więc tutaj raczej mówimy o grupach społecznych i często na wybiegach się to obserwuje, że są nawet grupki ludzi na wybiegach, którzy umawiają się na konkretną godzinę, bo wiedzą, że ich psy się bawią.

00:07:16

Oni to robią intuicyjnie. Nie wiedzą, że ich psy weszły właśnie w relacje grupy społeczne i one dzięki temu się bawią.

00:07:22

Potrafią ze sobą funkcjonować, po prostu jest bezpiecznie. Jest miło, to ci ludzie się spotykali. Moim zdaniem to jest naprawdę fajne. Pamiętajmy, że psy mają potrzebę społeczne i to nie jest tak, że pies.

00:07:34

Potrzebuję tylko i wyłącznie swojego przewodnika. Moim zdaniem w ostatnich czasach dość właśnie problematycznym nurtem jest to, że.

00:07:42

EE część osób twierdzi, że tylko człowiek i pies i pies nie potrzebuje relacji z innymi psami. Potrzebuje nawet moja kluska, która miała problemy społeczne, sociali za cyjne, ponieważ była szczenięciem zabranym od matki zbyt wcześnie, bo w wieku 12 dni nie było socjalizacji pierwotnej, więc ona miała potężny problem, bo się po prostu bała panikowała, nie umiała, nie wiedziała, jak wchodzić w interakcje z innymi psami. Przez tu nie było mowy o zabawy, tylko była panika i to była ciężka nasza praca.

00:08:11

Żeby doszło w końcu do jakiejś chociaż szczątkowej socjalizacji, bo jeżeli nie ma socjalizacji pierwotnej, ciężko jest to później od odrobić i mamy taki efekt, że w wieku 6 lat kluska ma swoich wybranych fill kolegów i koleżanki.

00:08:25

Chyba ze 2 koleżanki, ale większość mimo Wszystko to są samce i jeżeli ona ma ochotę na interakcję, ona najpierw Zlokalizuje, czyli takie ciche pomruki następnie zerka na mnie.

00:08:35

Nie zerka w kierunku tamtego psa i ja już wiem, że ona ma chęć kontaktu w momencie, kiedy decydujemy się na kontakt z 2 psem, staramy się zawsze poluzować smycz.

00:08:43

Nawet kiedy pies ma ochotę podejść do 2 zwierzaka, zawsze na luźnej smyczy, ponieważ napięta smycz może może zniwelować fill, po prostu zabić ll, jaką jakikolwiek nastrój i emocje zabawowe po prostu pies czuje napięcie. Może to go.

00:09:00

Zlustrować przestraszycie yy zdziwić albo po prostu zwierzę nie ma możliwości odejścia, kiedy zwierzę czuje, że mam możliwość odejścia od 2 psa i spokojniejsze czuję ulgę i wtedy idzie to w koncu zabawy, a nie w kierunku na przykład paniki llll.

00:09:19

I pamiętajmy, zanim podejdziemy do 2 zwierzaka, najpierw musimy się odezwać do jego przewodnika. Dzień dobry, bo kluska ma ochotę.

00:09:27

Czy państwo też, czy macie ochotę, że możemy podejść, czy będzie Wszystko w porządku? Jeżeli jest taka zgoda, wówczas nawiązujemy kontakt oczywiście na luźniejszym.

00:09:37

Czy czy potrzebują zabawy? Tak, bo to jest realizacja popędu łowieckiego, bo to jest stymulacja, poznanie i nauka, bo to jest spełnienie potrzeb społecznych, bo to jest poprawa relacji z przewodnikiem, spełnienie potrzeb ruchowych i rozładowanie napięcia, tworzenie świadomości dzięki naszej acetylocholiny emocje mają wpływ na zabawę i jak najbardziej ponieważ.

00:09:58

Emocje są wyznacznikiem stanu wewnętrznego psa. Czy pies jest zdrowy, czy pies nie jest zdrowy? Jeżeli pies jest zdrowy, pełni sił nic go nie boli.

00:10:07

Jest bardzo duża szansa, że będzie rozluźniony, będzie odprężony. As tego zbudujemy system emocjonalnym. Znaczy on się sam buduje tak na dobrą sprawę, w tworzy się system emocjonalny, oparty na zabawie.

00:10:21

Mmm, zwierzęta bawią się tylko w grupie społecznej. Jest to grupa społeczna związana złożona z psów bądź również z ludzi, bo z ludźmi też wchodzą w grupę. W skład grupy ludzie i psy mogą wejść.

00:10:37

W skład jednej grupy społecznej.

00:10:40

No i teraz pytanie czy te 3 będą chciały się bawić tutaj? Na rysunku mamy na zdjęciach mamy 2 psy, jedno zdjęcie jest typowo z Internetu 2 2 pozostałe to jest nasza kursantka.

00:10:54

A tutaj mamy 2 systemy emocjonalne przedstawione mamy system paniki, czyli mamy skuloną pozycję ciała, wycofanie się. No i ta ręka.

00:11:03

To jest jeden.

00:11:03

Z częstych błędów, że w momencie, kiedy pies jest przerażony, spanikowany, to my wyciągamy do tego psa ręce. Chcemy bliżej. Jeżeli mamy spanikowanego psa, przede wszystkim musimy odejść.

00:11:16

Wyciszyć to zwierzę i oswoić oswoić z sytuacją oswoić to zwierzę z sobą oswoić to znaczy zmniejszyć dystans, ale z inicjatywy psa to pies ma podejść wtedy do nas obwąchać, nas poznać, poczuć się przy nas. Dobrze?

00:11:34

I dopiero wtedy możemy rozwijać i jego jego dalsze kompetencje społeczne. Natomiast w przypadku casey proszę zwróćcie uwagę u Kasi wystąpił tak zwany lęk separacyjny, ona dość mocno panikowała.

00:11:48

W momencie, kiedy traciła swoją opiekunkę, przewodniczkę z zasięgu wzroku. No i tutaj nią wchodził na różne dziwne przepisy.

00:11:57

Różne dziwne miejsca, no i też robiła przegląd śmietnika. To co tutaj kensi zaprezentowała jest to i system paniki, ale też schodzimy troszeczkę niżej jest to system szukania, czyli rozdrabniania.

00:12:12

Ja również zabawek nie jest do końca systemem zabawy. System szukania, który kremu jest bliżej do polowania niż do zabawy i to warto mieć na uwadze, bo czasami już to daje nam wskazówkę, żeby określić, że zwierzę się bawi. Czy jest to tylko coś, co wygląda na zabawę, a nie o faktycznie nie jest?

00:12:35

System poszukiwania.

00:12:40

UPS ów system poszukiwania zazwyczaj pojawia się w momencie nowego pojawienia się w nowym miejscu jest połączony trochę z pobudzeniem z jakąś z jakimś z jakąś podnietą.

00:12:53

Na to może może też być jakaś forma niepewności z psychologicznego punktu widzenia najpierw pojawia się pragnienie ciekawości. Spełnienie jak to się objawia?

00:13:04

Przede wszystkim możemy to obserwować w sytuacji, kiedy zwierzęta wchodzą do naszej salki szkoleniowej. Jest to nowa, nowe miejsce. Po raz pierwszy znajdują się w tej salce.

00:13:12

Co robimy na na samym początku? Przede wszystkim pozwalamy zamykamy salę tak, żeby nikt nam.

00:13:18

Nie wszedł fill siadamy sobie spokojnie, a zwierzę może sobie obejść dookoła, obejrzeć wszystkie przeszkody, obejrzeć sobie wszystkie zabawki, obwąchać, od niuchać, sprawdzić.

00:13:29

Czasami zdarza się nawet znaczenie terytorium, no tutaj od tego mamy też środki czystości, więc tutaj nie ma z tym problemu, ale jest pewne pragnienia.

00:13:37

Muszę zobaczyć, muszę zobaczyć, a co tam jest, a co to, a co to i jest sprawdzanie i dopiero jak zwierzę sprawdzić, że tu jest Wszystko w porządku, że no w zasadzie nie ma tych nagród.

00:13:50

Mogły być, ale nie ma. Nie ma też nic strasznego.

00:13:54

Wówczas jest takie ooga.

00:13:56

Zamieńcie się i wychodzimy z tego systemu szukania i teraz bardzo często błędem jest to, że człowiek wchodzi w interakcję z psem poprzez komendę poprzez jakiś tam próbę wymuszenia siadło, bo przecież bardziej ładniej, ładniej jest, kiedy pies siedzi przy nodze na szkoleniu, a nie że sobie tam wącha i w tym momencie, kiedy przerwiemy ten system szukania, możemy doprowadzić do fill.

00:14:19

Do frustracji zwierzaka, do zachowań agresywnych zachowań lękowych, do niechęci, do współpracy. System szukania charakteryzuje się też tym, że zwierzę w tym momencie jest po prostu samo ono szuka ono, węszy ona on oni uh lll i dopiero kiedy odczuje ulgę, dopiero jest gotowe do wejścia w interakcję z 2 człowiekiem.

00:14:40

Ze swoim człowiekiem mmm. System szukania jest stymulowany przez dopamina dopamina. Jest to substancja aktywna biologicznie, która jest również charakterystyczna dla hazardzistów, ale o tym będzie troszeczkę później.

00:14:55

Zabawowo zabawa jako system emocjonalny i zabawa jako zespół zachowań i teraz, żeby wystąpiły fill, wystąpiła taka zabawa, jaką my znamy, z jaką sobie to Wszystko kojarzymy, czyli bieganie, skakanie, przeciąganie się zabawką z psem zarówno w kontekście 2 psów, jak i w kontekście człowieka i psa.

00:15:16

Film wymiana ról fill.

00:15:20

Żeby to za zaistniało, musi pojawiać, pojawić się w głowie system emocjonalny. System emocjonalne związane jest z aktywnością pod pod korowej sieci neuronów.

00:15:30

Tak, czyli to jest tak głębsza część mózgu ll, która się aktywuje w momencie, kiedy zwierzę jest gotowe na interakcje społeczne i wg.

00:15:41

Według literatury system emocjonalny zabawy, czyli ten wewnętrzny wewnętrzna motywacja i eldo do działania, to jest im nic innego jak system fizycznego zaangażowania społecznego. Zobaczcie, żeby zabawa zafunkcjonowała.

00:15:57

Musi zwierzę najpierw poczuć ulgę bezpieczeństwo.

00:16:01

To bezpieczeństwo rodzi się najpierw z poczucia z poczucia zaspokojenia, potrzeby, szukanie poszukiwania spraw, sprawdzania.

00:16:10

Dopiero, kiedy zwierza się, poczuje dobrze, otwiera się przed nim taka możliwość. A może wejdę w relacje społeczne i teraz co to jest system fizycznego zaangażowania? Przede wszystkim jest to kontakt wzrokowy.

00:16:24

Kiedy zwierzę jest gotowe na jakąkolwiek interakcję społeczną, pojawia się kontakt wzrokowy. Czasami chęć dotknięcia czy bokiem kufy czy bokiem ciała. Niektóre psy, które są mniej pewne siebie.

00:16:40

Bywa tak, że najpierw wchodzą w kontakt dotykowy, a nie bezpośrednio kontakt wzrokowy, żeby wypracować czasami pewność siebie.

00:16:50

Pracujemy nad ruchem głowy, czyli wychodzimy nawet od fizycznego, fizycznego działania całego aparatu ruchu, żeby zwierzę miało możliwość podniesienia kufy i zerknięcia na nas.

00:17:04

To jest taki szczegół, który wpływa również na na relacje zwierzęta, które są zestresowane, boją się są po przejściach, one są raczej dość sztywne. W swoich ruchach trzeba je troszeczkę rozruszać, przekonać, że ruch jest fajny, a z ruchu.

00:17:20

Rodzi się ulga świadomość i przede wszystkim kontakt wzrokowy się i zwróćcie uwagę świadomość się przed la.

00:17:27

Ta uczenie się przeplata, bo musi być kontakt wzrokowy. Musi być relacje, oddziaływanie 2 osobników na siebie, jednego bądź różnych gatunków, żeby można było się przede wszystkim uczyć.

00:17:39

Dlatego się mówi, że przez naukę przez zabawę do nauki, czyli najpierw musi być kontakt, relacja, pamięć, świadomość, żeby można było dalej się rozwijać.

00:17:52

Lel z emocjonalny napisałam państwu to jest.

00:17:57

To jest taco wewnątrz psa, to jest motywator emocje są motorem do działania, do prezentowania zachowań, natomiast zabawa z punktu widzenia behawioralnego, czyli te pogonie te zachowania afiliacyjne, te ukłony to zachete o zachęcanie zachęcanie do wspólnej aktywności. To już jest ekspresja emocji i teraz żeby dobrze móc rozważyć proces zabawy.

00:18:24

Musimy mieć pewność, że pies jest w określonym systemie emocjonalnym, ma dobre prawidłowe, charakterystyczne dla tego kontekstu emocje. Nie wprowadzamy psa na fill, gdzie nie zmuszamy psa do zabawy, kiedy nie jest na to emocjonalnie gotowy.

00:18:42

Pamiętajmy, że szkolenie to też jest forma zabawy, kontakt z psem to też jest forma zabawy. Spacer z psem, kiedy nie mamy zabawki, nie ganiamy się, ale pies nas to jakiś czas zerka.

00:18:55

Kontaktuje się z nami, to też dla psa jest zabawa, więc trzeba to sobie pomalutku zacząć uświadamiać.

00:19:05

Zabawa jako emocja i zabawa jako zachowanie jedno bez 2 nie może funkcjonować, czyli emocja system emocjonalny odczuwania emocji, wiążący się z chęcią nawiązania kontaktu wzrokowego, dotykowego człowiek lub innym osobnikiem.

00:19:17

Zachowanie to jest schemat zachowań, gestów aktywności odbieranych przez obie strony. To ważne obie strony jako zabawę polegających na wymianie ról i komunikatów. Uwaga komunikatów jak?

00:19:32

Wspominałam we wcześniejszych swoich szkoleniach dotyczących komunikacji, komunikaty przede wszystkim opierają się na kontakcie wzrokowym, zwłaszcza na linii człowiek.

00:19:40

Pies i o tym kontakcie wzrokowym będzie szerzej w dalszych odcinkach. Zabawa to łańcuch zachowań.

00:19:49

EE warto sobie porównać zabawę do łańcucha łowieckiego, bo jest ona powiązana z łańcuchem. Mówię w nim, ale nie jest stricte, stricte stricte polowaniem w zabawie liczy się pewien rytm, czyli zainicjowanie zabawy. Zabawa sama zabawa w sobie i wyciszenie, a o tym się często zapomina.

00:20:11

Zmęczony pies to grzeczny pies. Wyróżniamy 2 rodzaje pobudzenie. Jest to pobudzenie fizjologiczne, pobudzenie behawioralnym, często kuleje u nas takie przekonanie, że jak się weźmie piłeczkę i tak się będzie rzucało tą piłeczką piłeczką, piłeczką i pies w końcu będzie padnie.

00:20:27

To znaczy, że będzie to grzeczny pies, bo zmęczony pies to grzeczny pies. Tutaj może być pewien haczyk, ponieważ mamy 2 rodzaje pobudzenie fizjologiczne i behawioralne behawioralnie, czyli ruchowo, możemy naprawdę zmęczyć psa, bo męczą się mięśnie.

00:20:44

I to zwierzę po prostu w końcu się położy, bo jest.

00:20:47

Fizycznie zmęczone, ale pamiętajmy, że to, co się dzieje w głowie to jest 2 osobna kwestia i często jest tak, że zwierzę jest zmęczony, bo już nie może się ruszyć, bo ma po prostu mówiąc kolokwialnie zakwasy i faktycznie takie rzeczy też mogą wystąpić.

00:21:02

Natomiast natomiast może odczuwać frustrację, bo w głowie nie ma spokoju. Tam się produkują cały czau cały czas produkuje się.

00:21:11

Pewna pula substancji, które pobudzają zwierzaka. On już się ruszyć nie może i z tego mogą pojawiać się zachowania niepożądane. Dlatego zabawa musi odbywać się w pewnym schema.

00:21:23

Macie będzie to w następnym odcinku, ale nie róbmy tak, że bierzemy jedną piłeczkę i tą jedną piłeczkę zamęcza my psa w myśl jak jak zmęczony to grzeczny to, że jest, że nie może się ruszać, nie znaczy, że jest wyciszony i spokojny. Warto o tym pamiętać.

00:21:42

Zabawa to rozmowa z psem i do tego tak właśnie podchodzimy.

00:21:46

Czyli jeżeli wchodzimy w relacje z naszym zwierzakiem, chcemy się z nim po prostu pobawić, nie możemy być nachalni nie mówi Chodź piesku, Chodź, Chodź, ja się z tobą pobawi albo się za tobą zawieszę i będę będę się z tobą bawić, przełożyć się na plecy i będę cię głaskać po brzuchu.

00:22:00

Tak trochę na siłę, pies sam się wije, ale nam się wydaje, że to jest zabawa. Nie?

00:22:03

To nie jest zabawa, tu mi się podoba ta po zycja naszej kursantki i jej pieska ll loki.

00:22:12

Dziewczyna się charakteryzuje tym, że ma ogromne wyczucie co do swojego psa. Potrafi go obserwować, nawiązują kontakt wzrokowy, jest w stanie wyczekać, aż pies do niej samodzielnie podejmie podejdzie i zacznie za nią podążać. Podążanie za przewodnikiem zaraz po kontakcie wzrokowym jest 2 bardzo ważną rzeczą, żeby zabawa miała rację bytu.

00:22:34

Ponieważ podążanie jest wyznacznikiem więź, a jak już wcześniej wspomniałam, zabawa jest charakterystyczna dla osobników, dla członków jednej grupy społecznej, żeby grupa społeczna zafunkcjonowała, potrzebna jest więź, a więź przejawia się w tym, że jedno za 2 po prostu podąża, czyli podążanie, czyli kontakt wzrokowy podążaniem sezon.

00:22:55

Człowiekiem jest niezwykle ważne, żeby w ogóle zafunkcjonowała zabawa. Następnie zainteresowanie przedmiotem pies zauważa przy nie chce zrobić nic na siłę, nie boi się nie walczę.

00:23:07

Przewodnik zarządza aktywnością, przestrzenią i czasem psa. O tym będzie za chwilę następnych odcinkach. Przewodnik jasno komunikuje, kiedy jest zabawa przerwa i odpoczynek. Przewodnik zarządza troszeczkę tą aktywnością, żeby też zwierze wiedziało, że ok.

00:23:23

Zrobiliśmy jedno, wymieniliśmy to na 2, potem znowu wymianka na kolejny i przechodzimy.

00:23:29

Etapy, które najpierw bawią.

00:23:33

Mobilizują do działania, a potem stopniowo wyciszają, kończąc łagodnie zabawę. To jest też bardzo istotne. Bawmy się więc mądrze i świadomie z naszymi psami zapraszam na kolejne odcinki.

 

Pozostałe odcinki

Podobne materiały