Pełna treść dostępna jest wyłącznie dla subskrybentów
Masz już subskrypcję? Zaloguj się!
Autorka porusza kwestie zdolności sensorycznej oraz zagadnienie uwagi w procesie komunikacji z psem.
00:00:17
Komunikacja z psem jak mówić, aby pies słyszał, słuchał i nie wariował? Część pie 3, czyli zdolności poznawcze psa, a komunikacja werbalna człowieka. Nazywam się Katarzyna Wawryniuk, Jestem etologię za psychologiem behawiorystą i instruktorem szkolenia zwierząt.
00:00:38
O czym będziemy mówić?
00:00:42
Część dotycząca zdolności poznawczych psach w kontekście komunikacji człowieka z psem będzie podzielona na 2 odcinki. W pierwszym odcinku omówimy zdolności sensoryczne w procesie komunikacji oraz uwagę psa w procesie komunikacji.
00:00:58
EE chciałabym również zwrócić uwagę na budowanie sesji szkoleniowej dla psa, oparciu o o to, aby uwzględnić właśnie zdolności poznawcze ll systemy emocjonalne zwierzęcia jego aktywności, które często wynikają po prostu z łańcucha łowieckiego oraz jak NATO ma reagować przewodnik, który z psem trenuje?
00:01:24
Nauka słów, tworzenie psio ludzkiego słownika, zdolności sensoryczne. Podzieliłam sobie na takie 4 zasadzie ll elementy. Są to zdolności sensoryczne, fill jest to uwaga, jest to rozumowanie.
00:01:38
Jest to pamięć. Oczywiście możemy w różnorodny sposób podchodzić do tych zdolności poznawczych, ale postarałam się wybrać te najważniejsze, najbardziej fill skupiające się na psie i na tym procesie uczenia naszego zwierzęcia.
00:01:53
EE znaczenie naszych słów oraz komunikowania się z psami zdolności sensoryczne to jest nic innego jak zmysłowy odbiór elementów środowiska.
00:02:03
Każdy właściciel zwierzęcia, każdy przewodnik psa wie jak jakie ogromne znaczenie na komunikację z psy ma to, co się dookoła nas dzieje i to w jaki sposób pies ma potrzebę.
00:02:18
Poznać, zapoznać się z tym, przeanalizować, sprawdzić.
00:02:21
EE, dlatego to jest jedna z ważniejszych rzeczy, żeby otworzyć sobie ten kanał komunikacyjny, żeby umieć tym zarządzać. Uwaga, czyli kolejna rzecz to jest selekcji i hierarchizacji, a bodźców, czyli jeżeli już mamy psa w danym środowisku, gdzie tych bodźców jest sporo fajnie, żeby zwierzę potrafiło sobie te bodźce poukładać jak no bardzo prosto rzecz ujmując LI wybrać te najważniejsze, no fajnie by było.
00:02:50
Żeby tym najważniejszym bodźcem mimo Wszystko był przewodnik? Tak, ale nie możemy być zachłanni w tą uwagę, jeżeli przel przesadzimy z tym, Hej Patrz tutaj, ja Jestem, ja Jestem najważniejsza tutaj ja ja ja.
00:03:04
W tym momencie możemy sobie strzelić, mówiąc kolokwialnie w kolano, to znaczy pies przestanie chcieć do nas przychodzić, bo mówi, kurczę, no ile można? No najlepsze ciastko się przy.
00:03:15
Moja najlepsza czekolada. No ile można być przy tym przewodniki? Ja też mam swoje sprawy do załatwienia. Pozwól mi przewodniku Czasem coś wykonać po swojemu, daj mi troszeczkę tej swobody, dlatego ta uwaga bardzo ważna.
00:03:29
To jest podstawa w komunikacji, ale jak ze wszystkim w pracy z psem nie można z tym przesadzić? Wszystko musi być w odpowiednim balansie w odpowiedniej równowadze.
00:03:41
EE rozumowanie i pamięć będziemy omawiać w kolejnym odcinku, ale tylko teraz napomknę, że rozumowanie to jest myślenie logiczne, przyczynowo skutkowe, umiejętność wykorzystywania posiadanej wiedzy, czyli to, co już pies wie, co potrafi, jakie kompetencje posiada, jakie umiejętności w kontekście rozumianej komunikacji z człowiekiem. Ll i potrafi to wykorzystać w innych warunkach niż takie typowe, czyli potrafi.
00:04:09
W sytuacji nietypowej, kiedy jest w nowym miejscu, kiedy jest w nowej sytuacji, mimo Wszystko bazować na swoim bagażu wiedzy, które ze sobą nosi w swojej głowie i potrafi to wykorzystać.
00:04:20
Więc takie rozumowanie też jest ciekawym zjawiskiem. Często obserwujemy u psów, co nas często również zaskakuje, że ojej mój pies jest taki mądry, ani się nie spodziewałam, że ona sobie z tą sytuacją poradzi. Poradzi sobie dlatego, że wcześniej dany przewodnik w tym psem po prostu trenował, trenował umie je.
00:04:39
Obecność różne różnego rodzaju umiejętności, różnego rodzaju kompetencje, ale oczywiście ll oparciu o bardzo jasną, konkretną, czytelną komunikację. Pamięć to jest zapisywanie informacji i oczywiście ich wyjmowanie w sytuacji, kiedy jest to po prostu potrzebne.
00:05:00
Czy zdolności poznawcze pomagają, czy przeszkadzają w komunikacji? No właśnie, to jest dobre pytanie, ponieważ zdolności poznawcze w domu są po to, żeby się uczyć, żeby przyjmować tą wiedzę, żeby tą wiedzę odpowiednio transformować, żeby tą wiedzę.
00:05:16
Przez fa jać, posiadać i żeby ją odpowiednio wykorzystywać.
00:05:20
Ale jeżeli mamy ll zdolności sensoryczne, ale jeżeli mamy uwagę właśnie tutaj, na tych 2 zdolnościach poznawczych możemy ll. Musimy się skupić, aby móc do psa w ogóle zacząć mówić, żebyśmy mogli się z tym psem komunikować. Te zdolności poznawcze wyjątkowo potrzebują treningu, aby móc w ogóle zacząć cokolwiek z psem się komunikować.
00:05:45
Zaproponowałam państwu mój sposób prowadzenia l sesji szkoleniowej, czyli sesja szkoleniowa oparta na tym, aby.
00:05:55
Aby realizować i w ogóle brać pod uwagę zdolności poznawcze psa systemu emocjonalne aktywność psa, która wynika z łańcucha łowieckiego.
00:06:04
No i czynności człowieka, systemy emocjonalne opieram oczywiście na teorii, jaka bank SEPA, którą uważam za jedną z najbardziej trafnych teorii, a która fill obrazuje to, co pies może czuć? Jakie emocje przeżywać i jak wygląda poszczególne, jak wyglądają poszczególne przemiany?
00:06:25
Emocjonalne upsa w trakcie procesu szkolenie w trakcie jednej sesji.
00:06:31
Nawet ll zdolności poznawczej, jaki chcemy ująć, to oczywiście dodać sensoryczna uwaga, rozumowanie, pamięć, ale proszę zwrócić uwagę, że poszczególne ll zdolności sensor poznawcze ja sobie zgrałam z określonymi systemami, aktywnościami psa i aktywnościami człowieka, czyli zdolność Sensoryczna.
00:06:54
Jest dla mnie czymś, co obowiązuje się zll systemy szukania tak, czyli kiedy pies wchodzi w przestrzeń, w której, w której będzie trenował, musi najpierw zapoznać jest przestrzenią tak, czyli ta przestrzeń zostanie przez psa ll obwąchał Ana oznaczona sprawdzona zależności od tego, gdzie pracujemy? W jakiej sytuacji tak, żeby pies mógł?
00:07:20
Zmysłowo poprzez swoje zmysły poznać tam, przestać, żeby poczuć się bezpiecznie. Czym się to będzie charakteryzował? To będzie węszenie, wypatrywanie, chodzenie, bieganie, tak, czyli to są takie zachowania eksploracyjne, które też są gdzieś, które są też analogiczne do tych pierwszych ogniw łańcucha łowieckiego być może troszeczkę inną o.
00:07:40
Ewacia czynność człowieka, pozwolenie na spełnienie potrzeb, regulacja bodźców. No właśnie my, ludzie mamy taką tendencję, że my od razu chcemy psom mówić Komendy.
00:07:52
My chcemy już mówić, co pies ma ze sobą zrobić i bardzo się denerwujemy. Kiedy ta Komenda nie jest wykonana. Ll pies też się denerwuje. Pies się denerwuje wtedy.
00:08:01
Wtedy, kiedy faktycznie EE pies ma potrzebę eksploracji Poznania jest w systemie szukania Systems oszukania emocjonalny charakteryzuje się tym, że jego kanał komunikacyjny takano komunikacyjny.
00:08:13
Tego prze jest po prostu zamknięty. Pies jest skupiony na swoim celu, czyli na sprawdzeniu, czy to na pewno jest fajnie, czy to jest bezpiecznie, czy kto tu był, co tu się działo i tak dalej i w tym momencie on nie jest ten pies nastawiony na.
00:08:28
Relacje z innym osobnikiem czyn relacji jest przewodnikiem. Pies jest w tym momencie sam, dlatego wydawanie psów w tym momencie Komendy może powodować jeszcze większą jego frustracja i jeszcze większą niechęć do wykonania tej komend do zrozumienia tej komendy do komunikowania się z tym człowiekiem to też wpływa na relacje na na to, czy ten pies będzie chciał do tego przewodnika podchodzić, że będzie chciał z nim po prostu być.
00:08:51
Jeżeli to będzie wieczna walka o to, żeby dać psu przez chwilę ogarnąć, co się dookoła niego dzieje dlatego.
00:08:59
W pierwszym etapie pracy.
00:09:00
Sam, nie bądźmy nachalni i nie mówmy do tego psa. Nie wysyłajmy tych komunikatów. Dajmy temu zwierzęciu otworzyć kanał komunikacyjny, czyli obwąchać, sprawdzić, usadowić się.
00:09:15
Odetchnąć to trochę tak jak z naszą rozmową telefoniczną, kiedy dzwonimy do przyjaciółki, co robimy? Przede wszystkim robimy sobie kawę.
00:09:23
Bierzemy sobie ciasteczko.
00:09:25
HALO krysiu to ja tak, czyli załatwiamy wszelkie sprawy, żebyśmy mogły w sposób spokojny, opanowany na totalnej uldze wejść w relacje z naszą przyjaciółką i sobie pogadać.
00:09:37
Tak właśnie też rozmawiamy z psem. Najpierw załatwienie wszystkiego, potem ulga i komunikacja friel. Dobrze, kiedy mamy już ten system ll ulgi system i już on zaczyna być też systemem zabawy. System ulgi jest wtedy, kiedy zwierzę i już przestaje węszyć. Już przestajesz szukać.
00:09:55
I zaczyna zmniejszać swoim motorykę, zaczyna normalnie chodzić i.
00:10:00
UE i jest rozluźnione fill i podazy na podnosić głowę, co staje się już systemem zabawy. System zabawy charakteryzuje się tym, że zwierzę wchodzi z nami w relacji zaczynasz patrzeć, zacznie nas widzieć, dotykać ll.
00:10:14
Nawiązujemy kontakt wzrokowy i dotykowe, więc mówimy o uwadze, czyli pies przestał zwracać uwagę na to, co dookoła skupił się na przewodniku, otworzył kanał komunikacyjny. Mówi do niego swoim zachowaniem i czeka na sygnały od swojego.
00:10:31
Przewodnika a nawiązanie kontaktu wzrokowego. No właś.
00:10:37
Fl kontakt wzrokowy wypatrywanie i to już jest pewna budowa motywacji ze strony psa, bo już coś się zaczyna dziać.
00:10:43
Już zaczynamy polować na naszą na grudkę i już jesteśmy skupieni tutaj l nawiązanie kontaktu ze strony człowieka o tym często zapominamy jako ludzie fill.
00:10:54
Rozumowanie, kiedy już mamy fill, mamy tą ulgę już pies przez system zabawy ma możemy przejść do rozumowania. Rozumowanie jest to warunkowanie instrumentalne, system zabawy, czyli Jestem w kontakcie z moim psem, wymieniam się informacjami.
00:11:07
EE jasno sygnalizuje klik rm, które zachowanie jest fajne, za które warto dać nagrodę i w tym momencie pies rozumuje, czyli zaczyna kojarzyć, że ok.
00:11:16
Zaczął Fill, podchodzą do mojego przewodnika, ten mi klika i dostaje nagrodę, czyli to jest opłacany. Jeżeli jest opłacano to ja to będę powtarzać, czyli ja to będę robić świadomie i w tym momencie właśnie mamy wprowadzenie elementu treningu właściwego, czyli tego, czego chcemy psa nauczyć faktycznie.
00:11:34
Ale po 3. 5 powtórzeniach zawsze kończymy w najfajniejszym momencie. Jeżeli trener mówi 5, ja często umawiam się z moimi kursantami, jeżeli widzisz, że Twój pies za 3 razem zrobił super odpuść mu, powiedz łał świetnie koniec, ale Komenda zwalniająca nie oznacza końca sesji szkoleniowej.
00:11:55
Sesja szkoleniowa jeszcze trwa. Polega to na tym, że musimy rozładować tego zwierzaka, pobawić się na przykład piłką, wyrzucić tą piłkę w systemie.
00:12:05
Jedna piłka leci pies leci za piłką przynosi.
00:12:09
Nawiązuje ze mną kontakt wzrokowy. Ja wyrzucam piłkę, pies w momencie biegu rozładowuje się, ale przybiega do niej. Nawiązuje kontakt wzrokowy, czyli już też mam cały czas rozmowę z psem momencie, kiedy jest 2 3 razy zrobił mi taką wymianę, oferuję psu szarpaka, czyli przyniósł piłkę, widzę, że już przechodzi na kolejne ogniwo łańcucha łowieckiego, czyli z Pogoni za ofiarą.
00:12:32
Chcę ją wyszarpać, więc oferuje szarpaka, kontakt wzrokowy, masz weź pies, przeciągam się z tym sam oczywiście na Ziemi, tak żeby pies mi nie wyskakiwało.
00:12:41
Za wysoko, żeby to było Wszystko tak 4 łapach.
00:12:45
Co Puszczam, masz twoje, ale oferuje mu 2 szarpaka. Kontakt wzrokowy weź łap twoja znowu się przeciągam, daje psu i tak się chwilę wymieniam.
00:12:56
Potem przez przeładowuje się na to, żeby przejść dać popsu parę smakołyków do żucia, czyli masz upolowałeś, zjedz daje psu chwilę na odpoczynek na pochodzenie, napo sikanie i wracam tu do budowania kolejnej sesji szkoleniowej. Czyli okazuje się, że trening z psem taki, w którym.
00:13:15
Wprowadzamy komunikację, bo każdy trening z psem oparty jest na komunikacji bez względu na dziedzinę, na formę.
00:13:23
No wszędzie musimy się z tym czym komunikować i jasno się komunikować. Każdy trening polega na nauce słów wyrazów, znaczeń, gestów.
00:13:33
Dlatego też musimy odpowiednio budować tą sesję szkoleniową, żeby rozładowywać psa, żeby spełniać jego potrzeby, żeby nie pracować na zbyt dynamicznych, wysokich mo.
00:13:43
Ja, kiedy świadomość nam się wyłącza i pies po prostu zaczyna być szalonym wilkie na zachowaniach instynktownych, działający pop N dowo totalnie tak zupełnie bez sensu, byle tylko zdobyć smaczka i łał świetnie nie jest świetnie.
00:13:57
Pies ma być skupiony, zrównoważony, aby mógł realizować się spełnię swoje potrzeby, ale bez nadmiernej ekscytacji, która może potem.
00:14:07
Być rozbudowywana najmniej odpowiednim momencie dla przewodnika. Wtedy zaczynają się trudności. Zdolności sensoryczne to przede wszystkim węch tak rozpoznanie otoczenia, ale to jest tu również równowaga w momencie, kiedy pracujemy z psem i mamy system ulgi.
00:14:22
Kiedy pies już znalazł, już po węszył. Dobrze jest, żeby pies złapał równowagę. Często w nowych miejscach pieski mają takie podniesione łapki.
00:14:31
Jakoś tak krzywo stoją, a my od tych psów jeszcze coś wymagamy. Jak pies ma wykonać odpowiedni wzorzec motoryczne, które skorygujemy ze sł.
00:14:39
Słowem, jeżeli to zwierzę stoi, jego równowaga jest jakaś zaburzona. Pies jest taki zdezorientowany, nie wie, co się dookoła niego dzieje, jakoś stoi krzywo jest niepewne, nie ma, nie ma stabilności w łapkach zadbajmy o równowagę tą fizyczną, bo ona również wpływa na to, w jaki sposób twój pies będzie się uczył jego znaczenia słów.
00:15:00
W jakiś sposób się on będzie z tobą komunikował. Jeżeli Twój pies ci pokazuje taką łapkę, to znaczy, że coś jest jeszcze nie tak.
00:15:06
Jeszcze nie jest gotowy do pracy, jeszcze nie jest gotowy do zabawy. Jeszcze nie nie chce wchodzić w jakąś relację, bo coś jeszcze mu do końca nie odpowiada.
00:15:15
Wzrok kontakt wzrokowy jest przewodnikiem. To jest podstawa komunikacji Ll ale uwaga wzrok to jest również wyczulenie na ruchy. Psy są drapieżne, były drapieżnikami, są drapieżnikami i dla nich ruch to jest obietnica przyszłego obiado. Coś się ruszyło, znaczy, że można to upolować i zjeść, więc.
00:15:34
Ruch dla psa jest bardzo atrakcyjne.
00:15:37
Jeżeli chcesz być dla psa atrakcyjny, ruszaj się, przejdź po Chodź nie stój w miejscu. Ja wiem, że część początkujących kursantów na oglądało się filmiku w Internecie, gdzie pięknie pracujący w obi więc przewodnicy, zaczynając z tym psem pracować, są wyprostowani i wykonują.
00:15:55
Te psy wykonują pięknie Komendy, ale to są lata szkoleń, więc to też trzeba o tym uświadomić człowieka, że pierwsze kroki szkoleniowe to jest ruch przewodnika razem ze swoim psem, bo.
00:16:07
Swego później wynika więź podążanie, ale to też jest komunikacja. Odchodzę to, więc podążaj za mną.
00:16:14
Jesteśmy razem, słuch podobnie słuch to jest słyszenie komend ale również tego co dookoła, więc niezwykle ważne jest w komunikacji, żeby pracować z psem nad habitu akcją i na to drażliwa niemna różnorodne dźwięki, żeby te dźwięki nie zajmowały psiej uwagi sytuacji, kiedy z tym chcemy po prostu pogadać do tych kontakt z przewodnikiem i rozpoznanie terenu warto pracować z psem na różnych podłożach, bo pies też może się bać różnych podłoży. Osobiście miałam psa, który nienawidził.
00:16:45
Chodzić po kafelkach, psy schroniskowy często nie znają schodów.
00:16:50
EE, przy które były w kiepskich warunkach hodowane ll nie potrafią chodzić po yy po po betonie, bo na przykład cały czas były gdzieś w jakiejś szopie, w jakichś jakichś trawie, trzymane na miękkich też z takimi sytuacjami się znalazłam.
00:17:03
To też wpływa na komunikację z psem. Z kolei to jeżeli komunikacja z psem jest taki takiego powodu zaburzona, ten pies nie będzie słuchał, więc właściciele się frustruje. Im bardziej ten się frustruje, tym bardziej pies się zaczyna bać. No i zaczynam się ro.
00:17:17
EE koło takich wzajemnych, bardzo nieprzyjemnych emocji, które niestety nie pomagają w tej komunikacji, wręcz ją skutecznie uniemożliwiają. No i oczywiście smak jest rozpoznanie środowiska.
00:17:29
Wbrew pozorom smak jest dość istotny, ponieważ to smak oznacza fill i nas ostrzega przed tym, czy coś jest zjadliwe i nie trujące, czy jest trujące, czy fill i zazwyczaj smaki mamy tak rozwinięte, żebyśmy lubili to co jest dla nas, co jest nam potrzebne lubimy słodkie lubimy tłuste.
00:17:47
EE lubimy słodkie, dlatego ten smak posiadamy, bo cukier jest nam potrzebny do funkcjonowania u psów. Z kolei te kubki smakowe są troszeczkę.
00:17:55
Inaczej są bardziej ubogie nie pies u psa ten jest bez smaku, nie jest tak rozwinięty jak na przykład u ludzi, ale psy z kolei są skupione na smaku mięsa, tak na smaku, na smaku, tym charakterystycznym dla surowego mięsa jest taki smak ll i one są na to ll wyczulone, żeby po prostu przetrwać.
00:18:18
Uwaga, to jest kontakt wzrokowy, również kontakt dotykowy, czyli kiedy pies na nas patrzy, wiemy, że mamy ten.
00:18:26
Kanał komunikacyjny otwarty możemy z tym psem rozmawiać i emocje są wtedy stosunkowo niskie. Mamy świadomość tego psa. Pracuje nam kora mózgowa, a nie pień mózgu. Aż aż tak. Pamiętajmy, że to nie jest tak, że to Wszystko tak wyłącza tylko to.
00:18:42
Pracuję równolegle, natomiast są pewne stosunki aktywności, wstęp do wydania komendy. Uwaga, to jest wstęp do wydania komendy. Nigdy nie wypowiadaj Komendy znaczące, kiedy nie masz kontakt wzrokowy.
00:18:54
Bossem Komendy są po to, żeby wykonać określone ruchy, natomiast jeżeli nie masz kontaktu wzrokowego z PSE, najpierw sprawdź, czy na pewno jesteś na odpowiednim systemie emocjonalnym. Jeżeli wydaje się, że jest ok, spróbuj delikatnie na zawołać psa.
00:19:11
Podając jego imię, które również jest komendą bądź Komenda patrz L, ale wydaje mi się, że bardziej efektywnie jest wtedy, kiedy zwierzę z samoistnie samos siebie nawiązuje ten kontakt i z każdą kolejną sesją nawiązanie tego kontaktu samoistnego przez psa jest ll czas tego nawiązania kontaktu samoistnego psa z człowiekiem jest coraz krótszy.
00:19:35
I uwaga, badania, czyli badania uwadze psa i tutaj chciałabym przytoczyć 3 takie wyniki badań. Pierwszy to jest zespół węgierski.
00:19:49
Oni odkryli, że uwaga zabieganie o uwagę psa. Komunikacja werbalna jest podstawą w kształtowaniu relacji i nauce społecznej między psem a człowiekiem. Czyli musimy mówić do tych zwierząt, żeby to zwierzęta rozumiały.
00:20:05
Co chcemy im przekazać, jaką mamy intencję i jakie oczekiwania, natomiast nie można z tą mową przesadzać.
00:20:13
Lel 2 wynik Baba to jest kontakt wzrokowy z psem przez człowiekiem jest stosunkowo młodą pod względem ewolucyjnym kompetencjom, bo Fill no bo to wyewoluował wraz z cudo mowieniem zwierzęcia natomiast jest kluczowa w budowaniu relacji, również komunikacji między psem i ludźmi, czyli kontakt wzrokowy to podstawa w komunikacji z psem psy preferują osoby gotowe do nawiązania kontaktu wzrokowego i to jest jedno, kolejne fill kolejne badanie.
00:20:44
AAA, czyli.
00:20:46
To nie jest tak, że jakaś magiczna moc jest, że pies nas wybiera. Tylko wynika to z tego, że psy wybierają osoby, które oczywiście nakarmią.
00:20:55
No nie oszukujmy się, ale też nawiążemy z nimi kontakt wzrokowy, bo czasami jest tak, że mamy małżeństwo i tak kobieta karmi.
00:21:04
Eleno kocha tego swojego psa, ale jakoś tak z tym kontaktem wzrokowym tam u nich jest nie tak czegoś jeszcze tam czegoś jeszcze nie rozumieją w tej komunikacji i pies mimo Wszystko wybiera męża, a mąż nawiązuje kontakt wzrokowy, bawi się, jest bardziej aktywny, bardziej ruchliwy jest dla psa.
00:21:20
Po prostu atrakcyjniejszy pod tym względem, więc warto to prze myśleć. Koniec części 3 dziękuję Ślicznie za uwaga.