Pełna treść dostępna jest wyłącznie dla subskrybentów
Masz już subskrypcję? Zaloguj się!
Jak mówić do psa, aby ten zechciał nas słuchać, a wzajemna relacja stała się kluczem do wzajemnego porozumienia.
00:00:17
Gdy byłam dzieckiem, wychowywałam się na takiej bajce. Akademia pana kleksa tam padły słowa wy nie wiecie, a ja wiem, jak rozmawiać trzeba. No właśnie, jak rozmawiać z psem, jak mówić, jak wypowiadać słowa?
00:00:32
Żeby zwierzę chciało słuchać?
00:00:34
Fil i chciało wykonywać to, o co się je prosi. Nazywam się Katarzyna wawryniuk, Jestem za psychologiem behawiorystą, instruktorem szkolenia zwierząt oraz etologię.
00:00:45
Podczas tego szkolenia chciałabym wytłumaczyć, pokazać, w jaki sposób rozmawiać z naszymi psami, w jaki sposób się z nimi komunikować, ale poprzez zbudowaną relację.
00:01:01
Oczywiście każdy z nas może mówić do psa, może wymagać od niego, może blokować jego zachowania komendami typu siad waruj Zostań i wymagać, żeby to zwierzę wykonywało.
00:01:12
Są też metody, gdzie niektórzy czasem szarpnął smyczą, bo wtedy teoretycznie to działa. Być może jednakże takich metod nie nie polecam, nie pochwał.
00:01:26
W mojej praktyce ważne jest to, aby kontakt z psem.
00:01:31
Ta relacja była faktycznie głęboka, nie powierzchowna, żeby nie opierała się tylko na tym, co ja jako przewodni chce, ale również żeby zwierzę ll było szanowane, szanowane jego potrzeby i jego dobrostan.
00:01:47
Relacja fce bardzo ważne pojęcie w nowoczesnym szkoleniu zwierząt, ponieważ właśnie na tej relacji opiera się cała metodyka pracy. Natomiast czym faktycznie ta relacja jest, jak ją stworzyć i jak ją wykorzystać do komunikowania się z psem?
00:02:06
Przede wszystkim budowanie relacji trzeba rozumieć jako proces. Proces zazwyczaj składa się z pewnych ogniw i teraz ten proces musi być logiczny.
00:02:18
Ogniwa logicznie muszą z siebie wynikać.
00:02:22
Czym charakteryzuje się ten proces? Przede wszystkim tym, że przewodnik psa musi przejawiać się umiejętnością, przejawiać musi umiejętność obserwacji. Obserwacja tutaj jest kluczowa.
00:02:36
Jest to metodyka badawcza. Każdy z przewodników, którzy decydują się na nowoczesne szkolenie zwierząt oparte na poszanowaniu potrzeb zwierzaka.
00:02:48
Jest takim badaczem, musi obserwować zachowania, zwierzę jak zwierzęcia, ponieważ to właśnie one.
00:02:57
Są informacje o stanie wewnętrznym psa, co zwierzę czuje? Jakie przeżywa emocje? Cierpliwość to jest kolejny element, który jest niezwykle potrzebny, że.
00:03:09
By, żeby móc rozumnie świadomie pracować zwierzęciem. Jeżeli ktoś jest mniej cierpliwe, a dość szybko się zniechęca i będzie chciał próbować złotych sposobów jakiś super porad, które niekoniecznie będą skuteczne.
00:03:29
Tworzenie kontekstu. Pamiętajmy, że nasze życie codzienne nasze fill. Nasza rzeczywistość składa się z wielu sytuacji z wielu codziennych rytuałów.
00:03:37
Warto zauważyć, że w tych rytuałach w tych sytuacjach jest też nasz pies. Przewodnik jest od tego, aby w takich sytuacjach jasno pokazać zwierzęciu, jak się zachować, co robić, bo to jest dla zwierzęcia realne wsparcie.
00:03:55
Taka instrukcja, co w danej sytuacji piesku masz ze sobą zrobić? To daje psu poczucie bezpieczeństwa, poczucie ulgi, a na tym nam zależy.
00:04:05
Kooperacja pamiętajmy, że relacja to jest tworzenie współpracy psa z człowiekiem człowieka z psem. To nie jest tak, że tylko człowiek słucha psa, obserwuje go i wyciąga wnioski. Czy tylko zwierzę ma być poddane człowiekowi? Przede wszystkim to ma być.
00:04:24
Taniec swoisty taniec gdzie?
00:04:28
Obie strony odgrywają swoje role i się uzupełniają. Są jak taki pasujące 2 ogniwa i ruch. Pamiętajmy, że w budowaniu relacji ruch jest bardzo ważny, żeby podążać za sobą, żeby żeby podchodzić do siebie, żeby od ciebie odchodzi, żeby 2 miało szansę podążać, czyli znowu element tańca. Relacja z psem jest jak taniec, o czym będziemy rozmawiać? Przede wszystkim czym jest relacja i składowe.
00:04:58
Poruszymy temat oswojenia i zaufania. Czym jest więź, a rola przewodnika w życiu psa?
00:05:04
I ta słynna komunikacja, jak to robić, żeby umieć dogadać się?
00:05:10
Z własnym psem.
00:05:12
Relacja i jej składowe. Czym w ogóle jest relacja? Ja najczęściej używam synonimu. Jest to oddziaływanie, oddziaływanie lpsa na człowieka, człowieka na psa w różny sposób. Zazwyczaj są to zachowania, ruchy, w okalizacja, gesty, mimika, ll, różnego rodzaju zaszyfrowane informacje w różny sposób.
00:05:34
Tak, że pies wpływa na zachowanie człowieka. Człowiek wpływa również na zachowanie psa i jest to bardzo ze sobą spójne, czyli relacje.
00:05:44
To jest oddziaływanie i teraz, żeby to oddziaływanie było skuteczne, żeby z tego wynikła fajna komunikacja, żeby zwierzę chciało nas słuchać, żebyśmy my byli otwarci na potrzeby zwierzęcia, dobrze jest przejść właśnie przez te logiczne etapy. Czyli to będzie oswojenie.
00:06:07
Więź i komunikacja i teraz dlaczego rozkładamy to na czynniki pierwsze, ponieważ jest niezwykle ważne lel.
00:06:16
Żeby ta nasza relacja to nasze oddziaływanie faktycznie fill wykorzystywało cały całą cały całą zdobycz nauki. Całą zdobycz wiedzy, jaką posiadamy już o zwierzętach.
00:06:29
Po to to mamy, aby zapewnić tym zwierzakom po prostu godne warunki życia szarpnąć na smyczy, krzyknąć na psa, przydusić go do ziemi. To nie jest metoda.
00:06:39
To jest po prostu próba yy próba wymuszenia pewnych rzeczy to nie są metody szkoleniowe i od tego się odchodzi. Teraz staramy się podchodzić do pracy z psami. Rozumnie świadomie szanując potrzeby wykorzystać, wykorzystując wiedzę, którą już posiadamy.
00:07:00
Oswojenie ich zaufanie czym jest oswojenie? Oswojenie dos przede wszystkim zmniejszenie dystansu. To znaczy, że ll pies uczy się, że można podejść i można odejść i nie trzeba wcale się bać, że można podejść na bezpieczną odległość do człowieka i można od niego odejść. To jest nauka przez doświadczenie uczę się jako pies, że podchodzę do mojego przewód.
00:07:24
Nika i od mojego przewodnika mogę odejść i niczym to się nie nie kończy. Jest ok, jest bezpiecznie oswojenie to jest też w etologii zmniejszenie dystansu ucieczki to jest dystans ucieczki, to znaczy, że jeżeli ja podejdę do mojego psa na 3 m i potem w ciągu tych 3 m ten pies się wycofa to znaczy to jest dystans ucieczki to jest ten dystans krytyczny, na których ja mogę podejść, który jest granicą między spokojem a reakcją obronną.
00:07:54
Oswojenie to jest też zanik reakcji obronnej, czyli ll pies nie walczy, nie atakuje ze strachu na przykład, ale też nie ucieka i nie prezentuje, bo fill zachowaniu nickowy takich czyli odchylania głowy odsuwania się od skoków różnej rodzaju po prostu jest rozluźniony i jest otwarty na kontakt na relacje.
00:08:16
A jeżeli już mamy moment, że zwierzę zacznie do nas podchodzić i przestanie już tak wyciągać tą głowę, tak zaciekawieniem może podejść może nie podejść, sprawdzić, zobaczyć.
00:08:32
Go po prostu.
00:08:32
Podejdzie raz podejdzie bliżej, odejdzie raz coraz później coraz bliżej znowu odejdzie i zupełnie do nas podejdzie na niemalże wyciągnięcie ręki. I uwaga, to jest bardzo takie, już by człowiek chciał.
00:08:48
Już by człowiek chciał wyciągnąć tą dłoń, już pogłaskać, już zawołać, ale powstrzymajmy się.
00:08:53
Być może pies jeszcze nie za to gotowe i jeszcze nie jest na tyle otwarty, żeby posłuchać zachęty. Chodź, Chodź, Chodź, popatrz na mnie, choć no Chodź tu do mnie popatrz, poczekajmy z tym to, że zwierzę już do nas podchodzi.
00:09:09
To już jest dużo. Wstrzymajmy się jeszcze z przywołania mi, kiedy zwierzę podejdzie. Kolejnym etapem jest zaufanie. No właśnie, czym jest zaufanie zaufanie? Jest to ustabilizowanie ruchu. Jeżeli już zwierzę przestało tak przypływać i odpływać, już się nauczyło, że.
00:09:26
Nikt nic tutaj nie grozi, nic się nie dzieje do człowieka można podejść jest ok.
00:09:32
Ej, to jest podejście ustabilizowanie 4 łap na podłożu, czyli przewodnik obserwuje czy pies stoi stabilnie, czy nie jest powyginany, czy jest rozluźniony. Fajnie, że był stał stabilnie, względnie rozluźnione ll i to jest stabilizacja ruchu LI co jeszcze chodzi o to żeby psy pies miał przekonanie że że ze strony przewodnika nic temu psu nie grozi to znaczy że jest wiara w dobre intencje ll.
00:10:02
2 osobi.
00:10:03
Pika, czyli mamy podejście Uczenie przez doświadczenia, że można podejść, można odejść, jest przekonanie o dobrych intencjach przewodnika. Jak do tego doprowadzić, żeby właśnie pies tak nam się oswoił i tak nabrał zaufania?
00:10:20
Przede wszystkim chodzi o przestrzeń, w której budujemy oswojenie, w którym oswajamy sobie psa i psa. Oswajamy bez względu na to, czy mamy teraz hodowli. Jest to szczenie, czy jest to pies adoptowany ze schroniska, czy to jest pies uratowany?
00:10:34
Czy czy dostany czy jakkolwiek inaczej ten pies się pojawił w naszym.
00:10:40
W domu pierwsze kontakty z tym zwierzaczkiem powinny polegać właśnie na oswojeniu. Oswojenie własnego psa, często terapie behawioralne polegają na tym, że przez lata pies i człowiek żyją obok siebie, a nie są ze sobą oswojone. Nie są ze sobą oswojeni.
00:10:59
Więc to oswojenie jest kluczowe, jest podstawą w budowaniu oddziaływania relacji, podchodzenia do siebie, nawiązywania kontaktu, zaufania.
00:11:10
Zwróćmy uwagę tutaj mam taki zdjęcie pokoju. Bardzo duża przestrzeń, ale zamknięta, bezpieczna, pozbawiona dużej ilości bodźców rozpraszaczy ll nie jeszcze gdzie można usiąść na ziemi i poczekać, aż zwierzę po prostu samodzielnie zacznie do nas podchodzić, odchodzić, bo odchodzi coraz bliżej odchodzić, zmniejszać ten dystans, zaczynać się stabilizować. Przy nas zaczynać ll zaczyna.
00:11:40
Zaczynając fill mieć przekonanie, że z naszej strony nic mu nie grozi. L.
00:11:46
Minimalizując reakcje obronne, czyli zachowania agresywne na zasadzie Waltz oraz zachowania u nikow na zasadzie uciekaj po prostu bądź przy mnie piesku tak nadal na tej zasadzie, że psu pies sam z siebie chce przy nas być.
00:12:02
Warto jest zadbać o to, żeby ll, żeby przestrzeń była przewidywalna i to jest słowo klucz, żeby nam oswojenie wyszło, musi muszą być przewidywalne warunki środowiskowe, stałość.
00:12:16
Przy ja wierzę w dobre intencje.
00:12:19
A zwracamy uwagę oczywiście na stabilizację na postawę LI pozycję ciała, płynne ruchy przewodnika to znaczy, że poruszamy się w sposób spokojny. Płynny, przewidywalny dla psa mówimy uwaga, już pomalutku wstajemy pomalutku siadamy tak żeby zwierzę odnosnie odskakiwał o nie wało się naszych ruchów, bo nam zależy na tym, żeby to zwierzę do nas podchodziło, a nie odchodziło fill pracujemy w ciszy w spokoju.
00:12:46
Poczucie bezpieczeństwa ll w ograniczeniu bodźców i zaspokajamy, co najważniejsze potrzeby L odejścia od nas. Pozwalamy psu odchodzić. Nie zachęcamy na siłę do siebie, żeby zwierzę wiedziały, że zawsze może się wycofać, bo trudna nie podaję zwierzakowi poczucie ll bezpieczeństwa.
00:13:09
Oswojenie i zaufanie dąży do kontaktu. Zwróciłem uwagę tutaj. Wypisałam 3 takie etapy, szukanie ulga i zabawa są to są to elementy teorii, jaka bank SEPA opierające się na systemach emocjonalne, gdzie mamy system szukania, system ulgi i system zabawy. Pamiętajmy, że w systemie szukania zwierzę wchodzi w nową przestrzeń z nową sytuacją.
00:13:32
Nawet jeżeli jest już ze swoim znanym już przewodnikiem, ale ono w tym momencie jest na etapie badania. Ono węższy ono przygląda się ono słucha nasłuchuje.
00:13:44
Czy to miejsce jest bezpieczne, czy tu jest ok i.
00:13:47
Ten system pojawia się zarówno momencie takiego pierwszej pierwszego oswajania jak w każdej innej nowej sytuacji, w którą w ciągu swojego życia wchodzi pie.
00:13:58
I w tej w tym szukaniu zwierzę jest samo, nie wchodzi w kooperację, nie wchodzi we współpracę ani człowiekiem, ani z żadnym innym osobnikiem, nawet własnego ll gatunku.
00:14:11
Tak ll i teraz mamy szukanie, kiedy zwierzę ocenia, że ok. Tu jest bezpiecznie. Tu jest super tu no super, to może nie jeszcze, ale jest na pewno stabilnie.
00:14:22
EE jest takie poczucie, UE jest ok, odczuwam ulgę, nie spinam się, jest nieźle fill wtedy do zwierzaka dochodź o kurcza o przewodnik cześć i to jest moment kiedy wchodzimy w system zabawy, czyli jest kontakt z przewodnikiem jest kooperacja i to jest moment kiedy możemy do zwierzaka coś powiedzieć. Możemy się z nim skomunikować, możemy wprowadzić system pracy i czegoś nauczyć. Możemy się razem po prostu pobawić.
00:14:53
I na tym polega system zabawy.
00:14:56
Za jenna relacja, złapanie kontaktu i teraz jakiej mamy możliwości kontaktu na początku pracy z psami mamy 2 podstawowe. Jest to kontakt wzrokowy i kontakt dotykowy.
00:15:06
Dla nas bardzo ważnym jest kontakt wzrokowy. Kiedy zwierzę właśnie po przejściu przez te systemy emocjonalna przez te emocje, a sam z siebie zaczyna się stabilizować tabi nie stawać na na łapkach, czyli zaczyna ufać.
00:15:23
Fill i zacznę zerkać, czyli podnosi kuwetę. Nawiązuje kontakt wzrokowy. Zobaczcie kontakt wzrokowy. To nie jest tylko spójrz na mnie, to jest cała machina, trzeba stanąć, ustabilizować się, postawić 4 łapy na podłożu l, podnieść głowę, podnieść kufel, nawiązać kontakt z przewodnikiem to jest cały schemat.
00:15:43
Zobaczcie, jakie to dla psa może być trudne i porównajcie to z momentem, kiedy pies jest w silnym pobudzeniu w trudnych warunkach przy dużej ilości bodźców.
00:15:52
EE jest w systemie szukania, a my w tym systemie szukanie od niego wymagamy kontaktu to jest niemożliwe. Co więcej, to może spowodować jeszcze większe większą frustrację, bo pies ma potrzebę węszenia Poznania, a my od niego wymagamy relacji kontaktu.
00:16:06
Może warto po najpierw pozwolić psu poniuchać, powęszyć, posprawdzać, odczuć ulgę, złapać ten spontaniczny kontakt i dopiero wtedy zacząć mówić, nawiązywać z nim relacje. 2 rzeczą jest kontakt dotykowym.
00:16:21
Eee, to jest bardzo ważne, żeby zwierzę wchodziło z nami w kontakt dotykowy, bo.
00:16:24
To też jest sposób komunikacji, sposób wy wyrażania bliskości i teraz ll.
00:16:34
Możemy tak jak kontakt wzrokowy rozpatrywać to w 2.
00:16:40
Warunkach albo fill kontakt wzrokowy inicjowany przez psa, o którym przez nią powiedziałam albo kontakt wzrokowy inicjowany przez człowieka. Ja bym na razie ll kontakt wzrokowy inicjowany przez człowieka w sytuacjach silnego pobudzenia bardzo ostrożny traktowała. Może to być pomocne na przykład dać takie hej patrz tu Jestem Hej ok ogarnij się.
00:17:01
Wyprowadzę Cię pieszko, ale bezpieczniejsze wydaje mi się i bardziej takie wartościowe dla psa jest, jest jest. Jest to wtedy, kiedy pies sam z siebie z doświadczenia uczy się, że można wyjść na tej sytuacji, znaleźć człowieka i na niego spojrzeć. Oczywiście jest to zależne od sytuacji i od potrzeby. Mamy 2 możliwości.
00:17:26
Ale pragnę zaznaczyć, że że takie doświadczenie jest wydaje mi się bardziej rozwojowe. Fill kontakt dotykowy pies podczas oswajania tego pierwszego może do nas podejść i niechcący wyja dając karne z naszej dłoni też też też nas dotyka i to to jest ważne, to jest subtelne, ale to już jest kontakt i nieprawda, że chodzi tylko o smaczki, bo w momencie, kiedy pies wyjada przysmaki z naszej dłoni, owszem on z jeden przysmaki.
00:17:54
I to też jest wyraz jego już niższych emocji. Już nie jest to taki strach, bo jeżeli pies je, to znaczy, że już się tak bardzo nie boi, ale też już w czasie wyjadania zaczyna nas dotykać fill kontakt dotykowy inicjowane przez człowieka warto, żeby był to kontakt dotykowy z grzbietu dłoni, tak, żeby pies od nas nie uciekał, czyli jeżeli nagradzamy psa dotykiem.
00:18:15
Głaskaniem albo chcemy nawiązać z nim kontakt. Nie róbmy mu taki takiej czapeczki z dłoni na głowie, bo pies wtedy nam robi zachowania Unii Kowe i ta relacja jest wtedy zaburzona, albo chcemy pochwalić, klepiemy go po głowie i a pies ucieka nam z tą głową gdzieś na boki.
00:18:31
To nie jest relacja, jeżeli chcemy nawiązać relację z psem, to też znowu musi być taniec. Ja wyciągam dłoń. Pies się do mnie przybliża. Pozwala mi się dotknąć grzbietem dłoni w okolicach klatki piersiowej w okolicach ramienia.
00:18:45
W okolicach Zadu niekoniecznie po głowie. Zwróćmy na to szczególną uwagę, jak nawiązywać kontakt wzrokowy i dotykowy z psem.
00:18:54
Aby móc dalej się z nim skomunikować.
00:18:59
Więc więc, że to logicznego punktu widzenia to jest forma strategii przetrwania. Zwróćcie uwagę młode podążają za matką, matka daje wyżywienie, matka daje przetrwanie, matka daje bezpieczeństwo bez matki nie przetrwają, nie dalej się nie rozwinął, nie rozmnożą, nie wydadzą kolejnego pokolenia Ll w naszym ludzkim życiu.
00:19:21
My jako ludzie podążamy za tymi osobami, które mają dla nas ogromne znaczenie. Za rodzicami podążamy za rodzicami, podążamy za naszymi nauczycielami za autorytet.
00:19:31
Sami za liderami, którzy dają.
00:19:33
Są nam ll wartościowe informacje, dają nam wartościowe zasoby, które nam się po prostu przydają. EMA dla psa też jesteśmy taką formą lidera, takimi liderem i więź to jest podążanie, a dlatego tak bardzo fill w szkoleniu zwierząt naciska się na to, żeby pracować właśnie na podążaniu. Często się daje smaczki, żeby pies podążał za przewodnikiem, żeby to było po prostu ll.
00:20:04
EE na zasadzie jesteś dla mnie ważne. Właścicielu przewodniku idę za tobą raczej używa się słów o przewodniej, bo właściciel właśnie jest takie zbytnio zbyt powierzchowne. Przewodnik to jest już osoba, która wchodzi w relacje, sprzęt LI to i to podążanie za przewodnikiem wynika również z biologii psa, ekologii behawioralnej, bo jest to strategia przetrwania z etologii, bo po prostu takie zachowanie obserwujemy u psów i z ewolucji to najważniejsze, bo jest to powiązane z procesem.
00:20:33
Udomowienia a proces udomowienia polegał na.
00:20:36
Tymże materiale genetycznym w dna nastąpiła kiedyś u Wilków mutacja, która spowodowała, że wilki przestały bać się człowieka, zmniejszały dystans społecznej.
00:20:48
Ta mutacja jest oczywiście opisana fill i dzięki tej mutacji część Wilków miała tą mutację, więc przeistoczyła się w psy, bo zaczęły zaczęły podchodzić do ludzi.
00:20:59
Do ich osad zaczęły czerpać z tego korzyści zaczęły przetrwały dzięki temu, bo mogły mogły na przykład wyjadać resztki z osady i dzięki temu.
00:21:09
Miały łatwiejszy dostęp do jedzenia.
00:21:12
Ja a część Wilków tego nie miało i została w lesie. No i teraz te, przy które mają genetycznie uwarunkowane podążanie za człowiekiem.
00:21:22
Nadal są z nami i ta więź też ma takie znaczenie, dlatego tak ważne jest szanowanie tej więzi, bo to nie jest wymysł. Jest to biologia.
00:21:32
Rola przewodnika w życiu psa.
00:21:34
EE przewodnikiem jest zazwyczaj osoba, za którą pies chce podążać, czyli taka taki lider, który daje fajne rzeczy, nie tylko jedzenie, bo wszyscy mówia, pies do mnie podchodzi, bo bo mamy jedzenie niekoniecznie dla psa fajne jest to, że jesteś, że można przy tobie odpocząć, że można przy tym się odprężyć, że dajesz wsparcia, wsparcie, to jest ta instrukcja, co ze sobą zrobić w trudnej sytuacji, że na przykład jesteśmy w trudnej sytuacji. Pies się czegoś tam przestraszyła, bym mówimy, Hej, piesku.
00:22:04
Jestem zobacz, tu jest dłoń, Chodź za mną, podążaj za mną.
00:22:09
I z tej więzi z tego podążania robimy strategię przetrwania z trudnej sytuacji dnia codziennego, na przykład, kiedy wokół nas jest zbyt dużo psów na wybiegu albo kiedy, kiedy wokół nas się dużo dzieje na ulicy i my tego psa prowadzimy hejtu tu patrz, tu idziemy, Chodź, idziemy i po czymś takim dajemy psu ulgę i teraz przechodzimy do meritum. Czym jest rola przewodnika? Przewodnik jest osobą decyzyjną i zarządzającą, zarządza aktywnością.
00:22:36
Czyli EE pies się może oczywiście bawić pies się to jest może trenować pies może pracować, pies może odpoczywać, ale to musi być w balansie trochę odpoczynku, trochę pracy, trochę pracy, trochę pobudzenia, ale zaraz idziemy w odpoczynek, żeby fizjologia psa mogła odpocząć od ciągłego stymulowania bodźcami i żeby to miało fill, żeby to dało psu po prostu możliwość regeneracji, co przejawia się również w jego zachowaniu.
00:23:06
Lel daje psu swobodę. Swoboda jest wtedy, kiedy zaraz zabieramy psu możliwość pójścia tam gdzie pies chce, czyli po prostu dajemy komendy albo nakazujemy.
00:23:15
Idziemy teraz, by przez ulicę przez pasy musisz się piesku ogarnąć, bo bo bo bo jest po prostu bezpiecznie, kiedy ja cię prowadzę, a niekiedy ty prowadzisz mnie tak w momencie kiedy wymagamy od psa Komendy, czyli ograniczamy psu Swobodę należy dać komendę zwalniającą rozładować tego zwierzaka poprzez na przykład zabawę poprzez nagrodę funkcjonalną możliwość powiedzenia.
00:23:38
Ok luz, biegaj, możesz, proszę węszysz, oczywiście w miejscu.
00:23:43
Które jest uznane przez przewodnika za bezpieczne, tak żeby ll można było, żeby pies mógł się zrealizować fill przestrzenią w momencie, kiedy przewodnik zarządza bodźcami, które są w przestrzeni, kiedy przewodnik decyduje, czy wchodzić do danej przestrzeni z psem.
00:24:01
Czy nie czy?
00:24:01
Wychodzi z tej przestrzeni, bo na przykład zaczęło się dużo dziać albo prosi 2 przewodnika.
00:24:06
Słuchaj, Przepraszam cię, czy mógłbyś na chwileczkę stanąć ze swoim psem i poczekać, aż ja przejdę ze swoim, bo mój boi się twoje.
00:24:14
Dziękuję, ja już sobie idę, a wy się świetnie. Teraz babcie. Czasami też taka rzecz jest potrzebna. Oczywiście czasem zarządza czasem, czyli ll decyduje, jak długo pies się powinien bawić, żeby nie nadmiernie się nie pod ekscytował, albo jak długo powinien pracować, żeby nie osiągnął frustracji tak, żeby to Wszystko było optymalne. Przewodnik jest od tego, żeby właśnie optymalnie dobierać środowisko psa, aktywności, swobody, czas i jeszcze dodatkowo daje wsparcie.
00:24:43
Oraz jest osobą, za którą po prostu dobrze się podąża.
00:24:48
Komunikacja fill ja napisałam to jej komunikacji, to jest świadomość i kontakt. Przede wszystkim fill zwrócił mu uwagę, żeby komunikacja zafunkcjonowała ll musi być ona świadoma, jeżeli pies działa na instynktach albo pędach, bo jest na bardzo wysokich emocjach i w tym momencie on jest zupełnie nieobecny, bo jest w systemie paniki bądź poszukiwania i w ogóle nie zauważa właściciela. Wydanie Komendy wydanie gestu, wydanie hasła wydanie ruchu może bardzo być utrudniony i może być nieczytelne dla psa.
00:25:18
I nie mieć nie mieć takiego znaczenia komunikacyjnego od lat.
00:25:22
Tego komunikacie warto trenować poprzez budowę, tworzenie i pogłębianie relacji z psem, a to jest ważne w różnych różnych sytuacjach nie tylko domowych, nie tylko treningowych, ale w sytuacjach dniach codziennych, które są chyba najbardziej wartościowe, żeby po prostu generalizować, utrwalać fill.
00:25:44
To, czego się uczymy w kontekście relacji z psem, czyli podążania, kontakt wzrokowy, podchodzenia dotyku. To Wszystko jest niezwykle ważne.
00:25:53
I teraz czym jest komunikacja? Komunikacja to jest nic innego jak zawsze zaszyfrowanie ll informacji.
00:26:00
Czyli takie zbicie kulki z papieru, w której na której zapisana jest informacja, którą ja chcę wysłać odbiorcę wysłanie przez kanał komunikacyjne odbiorca odbiera tą kulkę, rozszyfrowuje ją, odczytuje i rozumie.
00:26:16
Ważne jest, żeby to właśnie ten kanał komunikacyjne otworzył świadomość. To znaczy, żeby nawiązać kontakt wzrokowy z psem, czyli na zasadzie, jeżeli to jest, jeżeli mamy już to wypracowane i pies w.
00:26:30
W trudnych warunkach potrafi złapać kontakt wzrokowy, bo szuka przewodnika super.
00:26:36
Czasami posiłkujemy się komendą. Na przykład patrz, Hej, Patrz tu Jestem ok, mamy kontakt piesku, wychodzimy, idziemy sn, zwróćmy uwagę, jaką dominującą rolę ma człowiek, jaką ma pies.
00:26:47
Człowiek ma dominującą rolę, jaką nadawca my mamy tą tendencję do mówienia do wydawania psu komend do wydawania przy poleceń natomiast musimy pracować cały czas nad tym, żeby tego nauczyć się tego psa obserwować i odczytywać. Natomiast zwierzę jako jako zwierzę jest nastawione na odczytywanie środowiska, bo to daje mu przetrwanie.
00:27:08
I teraz trzeba to ze sobą zgrać, a nie jest to wcale takie łatwe, ponieważ my głównie komunikujemy się słowem, czyli chcemy do psa mówić.
00:27:15
Natomiast pies chętniej nas powącha albo wykona ruch i dla psa coś, co jest w ruchu jest bardzo znaczące. My z kolei mamy problem z ruchem, żeby odbiec, żeby pobiec, żeby przybiec, żeby podejść do psa, żeby odejść od psa, żeby po prostu się czasem zatrzymać.
00:27:32
Dla nas ruch, nie masz takiego wielkiego znaczenia. My musimy się do tego ruchu zmusić. Natomiast u psa Szkodze i słowo nie ma znaczenia.
00:27:39
On się tego słowa, musi no po prostu nauczyć w procesie szkolenia mimiki gestu w procesie resocjalizacji, zarówno w kontekście ludzi, jak i innych innych psów, więc zwrócił uwagę, że narzędzia komunikacyjne są fill, są różne i należy odpowiednio je dobierać. I teraz łączymy Wszystko w całość. Jak mówić do psa?
00:28:02
Wykorzystując relac je, żeby pies nas słuchał za każdym razem, kiedy mówimy do psa.
00:28:10
Spróbuj albo ksieznej komunikujemy gestem ruchem.
00:28:14
Friel spróbujmy przypomnieć sobie proces oswajania, że żeby zacząć do psa mówić, musimy otworzyć kanał komunikacyjny, żeby kanał komunikacyjny się otworzył, należy należy sobie przypomnieć, jak to było, żeby pies do nas podszedł, żeby zwierzę na nas ustawienie stanęło przy nas, żeby nas spojrzało.
00:28:37
Kanał się otwiera i możemy powiedzieć, idziemy. Oczywiście to spojrzenie bardziej wartościowe, kiedy pies sam z siebie zerka, bo to świadczy później o jego autokontroli samokontroli w zależności od kontekstu i od pracy. A.
00:28:52
Ale fill ale wydanie komendy patrz też, może mieć wartościowe zna.
00:28:59
Uczenie i teraz, kiedy mam zmniejszenie dystansu dla psa, to jest informacja, kiedy Jestem pobudzony, szukam przewodnika, on mi daje wsparcie.
00:29:09
To też jest forma wypracowania strategii sytuacji stresowej, gdy się stabilizuje. Pies dla psa to jest po prostu poczucie ulgi, kiedy jest rola przewodnika, więc podążanie ll to jest informacja dla wejdź we współpracę z człowiekiem nawiąż i za nim i nawiąż z nim kontakt wzrokowy.
00:29:29
Kontakt wzrokowy pokaż piesku, że jesteś obecny, że nie targają tobą instynkty i popędy tylko świadomie.
00:29:36
Nie kojarzysz kolejne etapy pracy? To też jest wyraz pracy z emocjami. Wybór narzędzia komunikacyjnego Fill.
00:29:46
To jest poprostu.
00:29:47
To, żeby się z psem dogadać, mniej gadać, mniej mówić do psa, więcej się ruszać i na koniec, jeśli pies spojrzy na ciebie i nie chce podejść, powinieneś dokładnie przyjrzeć się swojemu sumieniu, to jest takie takie motto, jakie ja znalazłam na na na koniec.
00:30:04
Naszej prezentacji natomiast może nie wchodźmy w nasze sumienie. Nasze fill nas akceptują takimi, jakimi jesteśmy i nas kochają. Ewolucyjnie są przystosowane do tego, aby za nami podążać, aby z nami być my po prostu nauczmy się to odkrywać, to szanować. Ll, komunikujemy się z nimi, nie koniecznie tylko mówiąc, ale również się ruszając i szanując ich ruchy.
00:30:31
Dziękuję za uwagę.