Pełna treść dostępna jest wyłącznie dla subskrybentów

Masz już subskrypcję? Zaloguj się!

Pamięć i rozumowanie psa, a komunikacja werbalna człowieka

Katarzyna Wawryniuk
Komunikacja psów ODC. 5/7

W tej części cyklu autorka skupia się na pamięci i rozumowaniu u psa oraz mówi o tym jak budować na ich bazie efektywną sesję szkoleniową.

Transkrypcja video Pamięć i rozumowanie psa, a komunikacja werbalna człowieka 

 

00:00:17 

Komunikacja z psem jak mówić, aby pies słyszał, słuchał, nie wariował część 4. 

00:00:22 

Ta, czyli rozmawiamy o zdolnościach poznawczych psa. Skupiamy się tym razem na pamięć i rozumowaniu oraz komunikacji werbalnej z człowiekiem. 

00:00:34 

Czyli jak wpływa to na komunikowanie się z naszym zwierzęciem? Nazywam się Katarzyna Wawryniuk, Jestem etologii mzo, psychologiem behawiorystą i instruktorem szkolenia zwierząt. 

00:00:46 

Wspomnimy o rozumowaniu, o pamięci oraz Przypomnijmy sobie sesję szkoleniową. Jak wpleść to w proces uczenia psa znaczenia naszych słów i jak to wykorzystać w komunikacji podczas treningu? 

00:01:02 

Rozumowanie przede wszystkim kojarzenie przyczynowo skutkowe. To jest zastanawianie się są już wiem, co mogę z tym zrobić, czy mi się to opłaca? 

00:01:15 

Philco z tego wyniknie l czy czy ma to jakiś sens i teraz w momencie kiedy wprowadzamy sesję szkoleniową, kiedy już mamy psa ustabilizowanego, pies jest w równowadze. Już nie jest tak skupiony na środowisku jest skupiony na człowieku, mamy tą uwagę. 

00:01:33 

Rozpoczynamy pracę nad budowaniem tego rozumowania, żeby zwierzę zaczęło kojarzyć tak ll oczywiście wykorzystujemy w tej sytuacji warunkowanie instrumentalne. Warunkowanie instrumentalne jest to uwarunkowanie, w którym ll czynniki środowiskowe mają wpływ. 

00:01:52 

Na zachowanie psa i tymi czynnikami środowiskowymi. Oczywiście jest to nasze wzmocnienie, czyli ta Nagroda, którą my mamy. 

00:02:00 

EE czynnikiem środowiskowym mogą być jeszcze dys traktory, które gdzieś dochodzą do nas z boku, więc bardzo ważne jest, że za żeby zanim wprowadzimy ten etap rozumowania, żeby to zwierzę zaczęło się uczyć, żebyśmy sobie przygotowali odpowiedni grunt, czyli to, o czym wspominaliśmy podczas poprzedniego odcinka, budujemy sobie. 

00:02:23 

To, żeby zwierzę weszło sobie system szukania, żeby sobie ogarnęło, co się dookoła niego dzieje, żeby złapał równowagę, żeby poczuł ulgę, żeby nawiązało z nami kontakt i żeby przespało skupiać się na tym, co dookoła. 

00:02:38 

Jeżeli nie przejdziemy przez ten etap, proces rozumowania będzie bardzo utrudnione i nie będzie przez nas w pełni kontrolowany przez so my nie będziemy mieli pewności, co faktycznie pies rozumie, co faktycznie pies się dowiedział. 

00:02:54 

W jaki sposób będzie pojmował nasze słowa, jak w jakiś sposób będzie pojmował naszą komunikację, z czym będzie mu się kojarzy? 

00:03:01 

Żyło, z czym będą się kojarzyły poszczególnym nasze gesty i to jest bardzo ważne. Tak, czyli budowanie lll rozumowania psa to nie jest tylko prosta korelacja wzorca motorycznego z danym słowem, żeby za jakiś czas pies rozumiał dane słowo, że słowo to jest dane dany wzorzec ruchowy albo że określony gest to jest określona czynność, albo że coś tu się zaczyna dziać każdą sesję szkoleniową. 

00:03:33 

Zaczynamy w takim rytuale szkoleniowym i to jest moim zdaniem niezwykle istotne. 

00:03:40 

Ll, ponieważ rytuały też są podstawą życia społecznego, one też umożliwiają stałość, przewidywalność i schematyczność, co też sprawia, że nie mamy tych szmerów w kanale komunikacyjnym, czyli mamy warunkowanie instrumentalne, skojarzenie ruchu ciała z psem z danym hasłem. 

00:04:00 

Ale również fill z czynnikiem środowisko może wpływa na częstotliwość tego zachowania, czyli z nagrodą tak zachowanie jego konsekwencja, czyli to, o czym teraz wspomniałam. 

00:04:11 

Tak, czyli mamy hasło ruch psa przyjemne opłacalna dla psa konsekwencja, czyli Nagroda Nagroda Nagrodą nie musi być jedzenie. 

00:04:21 

Tak każdy, kto rozpoczyna pracę z psem. No to przede wszystkim zaopatruje się w sakiewkę. Hmm czytam w faze tę nosi ją dumnie na biodrach one są zazwyczaj bardzo ładne, designerskie, a w środku jest. 

00:04:37 

Milion smoczków. 

00:04:38 

A tylko pytanie, jak te smaczki wpływają na zachowanie psa? Nie raz zdarzyło mi się, że poprosiłam mojego kursanta o to, aby ściągnął saszetkę i żeby się komunikował z psem. Okazuje się, że saszetka jak ta insygni. 

00:04:53 

Dnia władzy, jak ten panel komunikacyjny nagle spowodował, że bez saszetki człowiek czuł się zupełnie bezradny. Dlatego jeśli chodzi o nagradzanie za dane zachowanie, owszem, smaczki się powinny pojawiać, bo one są też fajną nagrodą. 

00:05:10 

Jak już wspomniałam, pies jest wyczulony na smaki na mięso, bo ma kubki smakowe, które które są odpowiedzialne za odczuwanie smaku mięsnego i dla niego mięso podczas szkolenia i jest atrakcyjną nagrodą. 

00:05:26 

Dlatego też często mówię, żeby na zajęcia nie nosić K. 

00:05:31 

Z racji tego, że karma jest sucha fl karma jest twarda i karma. W momencie, kiedy wydajemy ją dość szybko, psy potrafią się tą karmą zadławić. 

00:05:41 

I teraz jak to wpływa na jak komunikację z psem, kiedy pies uczy się, że dane zachowanie danej danego słowa znaczenia słowa danego wzorca motorycznego i w tym momencie dostaje karmę, którą się dławi? 

00:05:56 

Oczywiście proces szkolenia się jest utrudniony, bo tajming nam zupełnie zupełnie siada Siada nam cała sesja szkoleniowa i musimy przejść przez wszystkie schematy emocjonalne psa, żeby psa znowu sobie uspokoić opanować. 

00:06:09 

Dać mu oddech, żeby w ogóle doszedł do siebie, dlatego ja nie Jestem zwolennikiem suchej karmy na szkoleniach. Ja preferuje. 

00:06:17 

Mięso dobrane pod danego psa, bo wiadomo ze względu na różnego rodzaju alergię, ale pokrojone jest to najfajniejsza Nagroda i to przyspiesza proces szkoleniowy, czyli miękkie mięsne nagrody jak najbardziej naturalne. 

00:06:29 

Myślę, że o ile nie mamy żadnych alergii, myślę, że to jest najfajniejsza Nagroda żywieniowa, ale pamiętajmy, że nie samym jedzeniem pies żyje dla psa. Nagrodą jest aktywność. Tak, czyli jeżeli. 

00:06:42 

Za wykonanie czynności damy psu też nagrodę funkcjonalną, tylko to już w późniejszych etapach. Ja nie mówię o takim typowym rozumowaniu na samym początku szkolenia. 

00:06:50 

Na samym początku szkolenia bazujemy na jedzonku, ale potem, kiedy już podnosimy sobie troszeczkę poprzeczkę, może by zrobić tak, że jak pies zrozumie dane słowo, czyli jest Komenda patch jest spojrzy siad pies usiądzie i to Wszystko jest pokazywany również, bo gestem i pies sobie skojarzy, że kurczę jak ja spojrzałem na mojego właściciela. Jeżeli ja usiadłem właściciel poluzował mi smycz, czyli pierwsze to robimy. 

00:07:15 

Jako formy nagrodę luzujemy smyczy, mówimy, możesz ich jest mówi Boże. 

00:07:21 

Wiem, że fajnie byłoby a usiąść przy przewodniku, spojrzeć na niego, bo on i tak mniej pozwoli przywitać się z gościem, pójść obwąchać trawniczek Fill, pójść, przywitać się z psim kumplem na spacerze i tutaj taka komunikacja ze strony człowieka, że Słuchaj, zrób pacz, zrób świat. 

00:07:41 

A jaki pozwolę dla psa jest super. Rzeczą on mówi o Boże, po co mam ciągnąć na smyczy spoko? Mam szaleć po co mam walczyć o zasoby, skoro mój przewodnik? Owszem, na początku każdy mi tamtą usiąść. 

00:07:52 

Ale potem mi pozwoli i daje mi komendę. Możesz i ja dalej mogę. To też jest forma rozumowania i zwróćcie uwagę, że to jest troszeczkę inna forma nagradzania, czyli już nie mówimy o jedzonku, tylko mówił o nagrodzie funkcjonalnej, czyli zrealizowaniu potrzeb psa. 

00:08:06 

Jego jego fill zamysłu, ale to potem taką taki rodzaj komunikacji, taki rodzaj wymagania, taki rodzaj uczenia. On wpływa również na to, że nasze zwierzęta przestają być takie wylewne, ciągnącym na smyczy wy skoczne. 

00:08:22 

Szalejące przy powitaniu przy gościach, bo po co to robić? Po co marnować energię? Jeżeli mój przewodnik mi pozwoli, warto przemyśleć. 

00:08:31 

EE, czyli mamy tak warunkowanie instrumentalne zachowanie, jego konsekwencje i zmiana częstotliwości. Zachowanie tą zmianą częstotliwością zachowań, a tak naprawdę to jest efekt szkoleniowy go tak, jeżeli się dobrze z komunikujemy z tym samym, jeżeli mu powiemy, że jeżeli dla mnie spojrzysz i przy mnie usiądziesz, a potem ja ci mogę wydam komendę może. 

00:08:52 

A ten pies zacznie nam oferować pewne czynności, bo wie, że będzie mu to po prostu opłacalne i to jest efekt szkoleniowy i przy tej metodyce pracy. 

00:09:03 

No tu jest czasem ból lub trenera, bo już widać te efekty już jest super, a właściciel mówi, E to tak przez przypadek niechcący to po prostu wyszło, a to, że wychodzi mu coraz częściej. 

00:09:14 

To to przypadek. 

00:09:15 

No nie jest to przypadek, to jest po prostu efekt rozumowania przyszla jego zdolności i tera. 

00:09:21 

W pracy szkoleniowej, komunikacja z psem mniej nachalna, mniej inwazyjna, nie polegająca jedynie na wer zostaw nie rusz Siad waruj na blokowaniu psa ll. 

00:09:35 

Zmienia się nagle zblokowania na oferowanie psu. Czegoś zrób to to i to, a ja ci zaoferuje możliwość wykonania czegoś super, czyli również w ten sposób można podejść do szkolenia psa, wykorzystując w tym wszystkim jasną komunikację i to jest podstawa moim zdaniem pracy behawior. 

00:09:56 

Zmiana częstotliwości zachowanie, czyli to jest to, o czym ja wspomniałam. Kiedy te wyniki prac, kiedy pies zaczyna oferować pewne czynności, bo po prostu mu się one opłacają, bo osiągnął aktywność, którą o której mu, na której mu zależało, zaczynają się pojawiać coraz częściej i to jest właśnie to praca z tym moim zdaniem nie powinna być nachalna, nie powinna być blokująca, ona powinna być w ciągłej rozmowie ze zwierzęciem, tak jak spacer powinniśmy od odbierać jako. 

00:10:26 

Jako moment do rozmowy z psem. No dobrze, kiedy mamy już to zdolności poznawcze. 

00:10:32 

No nie byłoby rozumowania. Znaczy rozumowanie by było, tylko nie miałoby ono sensu, gdyby nie one nie zostawało zapamiętywane sl, czyli pamięć to jest rejestrowanie, zapisywanie i przywoływanie informacji wyra wrażeń zmysłowych i skojarzeń. 

00:10:49 

No właśnie i teraz możemy sobie pamięć podzielić na 2 asocjacyjne, czyli ta skojarzeń owata, która się dzieje w naszej korze mózgowej czy w korze mózgowej psa w korze mózgowej nowej. 

00:11:00 

Najlepiej działa, gdy tworzymy context kontekstach za chwileczka i ta pamięć asocjacyjne. To jest ta pamięć skojarzeń owa tak, czyli kojarzymy pewne. 

00:11:10 

Elementy środowiska za sobą łączymy w całość i coś nam się już przypomina. Ll podobnie jest z pamięcią znaczy pamięć nie asocjacyjne. 

00:11:20 

Jest to pamięć, troszeczkę inna ona działa poza świadomością psa ona działa na poziomie pnia mózgu, czyli gdzieś tam gdzieś tam z tyłu głowy i ona nie ma świadomość. Ona działa bardziej na poziomie takim neurologicznym, bardziej na poziomie fizjologicznym. Ll pies robi to. 

00:11:38 

Zaletą człowiek też podlega tym mechanizmom, ale ll dzieje się to poza świadomością, czyli habitu acia i uwrażliwienie habitu łac ja. 

00:11:47 

Kiedy reakcja organizmu zanika? Kiedy pies jest wystawiony na dany bodziec i ten bodziec nie niesie ze sobą żadnych konsekwencji ani przyjemnych ni przyjęto prostu jest neutralny ll albo uwrażliwienie, kiedy pies jest wystawiany na ten wodzie. 

00:12:03 

Ale nie ma możliwości odpoczynku od tego bądź latach, czyli cały czas jest wystawiany. Podniesie się pobudzenie na neuro, nie potencjał, potencjał czynnościowy L produkcja od określonych neurotransmiterów. 

00:12:19 

I zanim się to uspokoi dowala my kolejnym bodźcem i NN nie ma czasu na odpoczynek i cały czas jest na Steam baju więc zwierzę jest cały czas. 

00:12:28 

Poddane działaniu pewnych neurotransmiterów pewno fill pewnych substancji aktywnych biologicznie, co powoduje dalszą reakcję organizmu i o matko boję się tej burzy właśnie przykładem uwrażliwienia u psa jest burza, bo burza jest nie dzięki. Burson nieprzewidywalny, silne i dość regularne. Także pies nie zdąży wyjść z jednego stresu i wchodzi w kolejne i w kolejnym, i w kolejne LI. To także jest forma pamięci. Zwróćcie uwagę, że potem psy się boją. 

00:12:56 

Tej burzy już przy pierwszym uderzeniu jeszcze do kolejnych uderzeń nie ma, a już przy pierwszym uderzeniu pioruna już się boją. 

00:13:03 

Tak, czyli to jest pamięć nie asocjacyjne ah, czyli nie skojarzeń owa i psy boją się burzy nieświadomie po prostu tak działa ich układ nerwowy i nad tym też trzeba będzie popracować przyszłej pracy behawioralnej. 

00:13:17 

Przy pamięci asocjacyjne. Wspomniałam o kontekście kompleksów są jak w szkle. 

00:13:21 

Banki w ciągu dnia macie określone sytuacje. Taką sytuację jest na przykład wyjść na spacer i ją powtarzać ocenami 3 razy dziennie. Ll kontekstem jest jedzenie posiłku kontekstem jest powitanie gościa l kontekstem jest. 

00:13:38 

Trening z psem budowanie strategii szkoleniowej tak, kiedy uczymy nowego elementu. 

00:13:43 

Ale całą otoczkę szkoleniową mamy stałą, więc te konteksty to są szklanki, do których wrzucamy wszystkie elementy środowiska, wszystkie czynności, wszystkie przedmioty, wszystkie elementy komunikacyjne, żeby zwierzę kojarzyło określone słowa określone czynności określonym nasze ruchy z określonymi zachowaniami, żebyśmy. 

00:14:06 

Mogli wypracować sobie zwierzę, które nie będzie się nadmiernej ekscytowało, bo będzie wiedziało poprzez rozumowanie, że jedno po 2 następuje, że będzie spełnione, że będzie Wszystko w porządku. 

00:14:17 

Czyli to, w jaki sposób my się poruszamy? Jaka jest nasza mowa ciała w sytuacji na przykład wyjścia na spacer będzie rzutowało na to, w jaki sposób pies się będzie zachowywał. Czyli jeżeli jesteśmy osobami. 

00:14:29 

Dynamicznymi, które robią Wszystko szybko tak bez porządku, a potem się denerwują, że o czymś czegoś zapomniały, jak amen w pacierzu jest to, że pies też tak będzie reagował. 

00:14:40 

Jeżeli jesteśmy uporządkowanie i mówimy ok. Piesku usiądź, proszę, możesz, pozwalajcie psu na pewne czynności. Jeżeli wychodzicie z wychodzicie na klatkę schodową i jest ta klatka w miarę bezpieczna i macie psa na smyczy dajcie psu czasami możliwość pacz możesz proszę Idź oczywiście trzymając linkę treningową. 

00:15:00 

Kontrolując zachowanie psa i i jego bezpieczeństwo, zobaczycie, że ten pies mówi ok. 

00:15:08 

Dobra, powiedziałeś mi, że możesz z komunikowały się z nią, pozwoliłeś mi pozwolenie. Jest też bardzo ważne, więc ja wyjdę, zobaczę i to. 

00:15:17 

Ten moment ta chwila, kiedy nagle było takie wow taka różdżka się robi. Taka gwiazdki lecą, pies się odmienia. Ll wchodzi nam ten moment do naszej szklanki zatytułowanej spacer. 

00:15:31 

Czytam i już w następnych doświadczeniach jest szansa na to, że ten pies już tak was nie będzie ciągnął przez przez ten próg warto spróbować, jeżeli macie kogoś, kto ma z tym problem albo sami z tym walczyć, a. 

00:15:43 

I teraz tak co to jest ten pamięci kontekst? Jeżeli pamięć rejestrowani zapisywanie, przywołanie informacji naszej głowie są te. 

00:15:52 

Słynne już szufladki i tymi szufladkami są właśnie konteksty, konkretne czynności. Lokalizacja, typ aktywności uczestnicy danego procesu. 

00:16:04 

Cele jakie były osiągnięte, jakie Plan, jakie, jakie? 

00:16:09 

Jakie team? 

00:16:15 

Intencje jakie intencje? Tak, czyli to Wszystko wrzucamy do tej szklanki, żeby to pies sobie zapamiętać, to Wszystko jest oparte. 

00:16:24 

Oczywiście na komunikacji z psem, żeby psu czasami pozwalać powiedzieć mu, Słuchaj, patrz Siad, możesz pies sobie po kojarzy, że ok? 

00:16:35 

Sytuacji, kiedy były wykorzystywane określone gesty, określona mowa ciała człowieka określone słowa działo się, było spokojnie. Ja mogłem się zrealizować. Były spełnione moje potrzeby. 

00:16:47 

Poszliśmy na super spacer, podczas którego dalej się komunikowaliśmy. 

00:16:54 

Rola rytuału i nawyków komunikacji z psami tez. Kolejna rzecz, jeżeli chcemy, aby zrównoważonym psem i chcemy, żeby nasza komunikacja była skuteczna, pamiętajmy, że ona nie może być przypadkowa w życiu zwierząt. 

00:17:08 

Wszelkie zachowania mają przebieg łańcuchowy, bo tak działa instynkt, tak działają instynkty, nie ma zachowań wyrwanych z kontekstu, więc jak my chcemy coś psu zakomunikować, pamiętajmy, że my do tego musimy stworzyć całą otoczkę. Musimy całą historię zbudować tak, czyli jak mówimy. 

00:17:23 

Do psa najpierw musimy sobie poczekać, aż ten pies się na nas. 

00:17:26 

Skupi jak się ogarnie, kiedy na nas spojrzy, albo dać komendę pacz komendant do mnie Komenda SIAD ok możesz, idziemy dalej. 

00:17:36 

Tak, czyli Wszystko musi występować jedno po 2 zachowania muszą siebie logicznie występować. Jeżeli dajesz przypadkowe komendy, dajesz przypadkowe gesty i to nie jest ze sobą wiesz żaden sposób skorelowany z jakąś zgrane, więc być może wykonać i to, ale to będzie fill bardzo dla psa. 

00:17:55 

Trudne pocz sobie życie tak utrudniać i teraz tak zazwyczaj uczymy na początku pojedynczych zachowań, ale w środowisku w naturalne naturze, pojedyncze zachowania ba w ogóle nie występują, bo zazwyczaj one występują w grupie danych zachowań, więc ucząc psa tworzymy łańcuchy zachowań, generalizuje my te łańcuchy zachować i kontakt wzrokowy siady idziemy, możesz luz ok znowu kontakt wzrokowy i tak dalej adekwatne do danego kontekstu w zależności od tego, co w danym momencie potrzebujemy, to jest wyjście na spacer. To jest mijanie się z celem. 

00:18:28 

Czy to jest? 

00:18:30 

Powitanie gościa następnie to schematycznie powtarzamy rytua lizo jemy. 

00:18:36 

Staje się to rytuałem i nawykiem nawyk jest to zautomatyzowana czynność. 

00:18:41 

Fill, która zaczyna działać dziś już fill poza świadomością, ale jest efektem świadomego uczenia, czyli jeżeli chcemy się łatwo z psem komunikować, musimy sprawić, żeby komunikacja z psem stała się nawykiem. 

00:18:56 

EE nawyki rytuały to jest stałość przewidywalność, więc niskie E moc je więc świadomość, ale również to jest podstawa relacji społecznych życia społecznego. 

00:19:07 

Pytanie, kiedy powstają konflikty? Konflikty najczęściej powstają wtedy, kiedy ktoś zaburza pewne rytuały społeczne, czyli zawsze było ustalone, że robimy tak tak tak i tak, a nagle pojawia się ktoś i to Wszystko burzy. 

00:19:19 

No i co się dzieje? No wtedy się robi kłótnia, więc starajmy się nie burzyć. Tworzymy sobie ten ład, tworzymy sobie te rytuały. 

00:19:26 

I staramy się ich nie bucza. Jeżeli potrzebujemy coś zmienić, to wprowadzamy to w sposób przewidywalny dla psa poprzez skupienie uwagi poprzez. 

00:19:35 

Podążanie za sobą, żeby pies do nas zdążył podejść, żeby pies zdążył na nas spojrzeć, żeby pies zdążył w ogóle uaktywnić swoją pamięć i dostosować posiadaną wiedzę do nowej sytuacji. 

00:19:48 

Czyli musimy dawać psu czas na reakcje. Pamięć krótkotrwała i długotrwała. Oczywiście i to jest to, o czym właśnie wspomniała mamy pamięć długotrwałą dzielimy na deklaratywnej, czyli semantyczna. Wiem co to jest epizodyczna, wiem co i kiedy oraz na pamięć świadomość. 

00:20:05 

Czyli operacyjna, wiem jak to zrobić i proceduralna planuje, rozwiązuje problemy właśnie to, o czym przed chwilą wspomnieliśmy, czyli znowu powtórka zbudowania sesji szkoleniowej, sesja szkoleniowa, elementy w ujęciu emocji aktywności, zdolności poznawczych psa. Jeżeli mamy zdolności sensoryczne, uwaga, rozumowanie pamięć to jest oparte również na systemach emocjonalnych na aktywności psa. 

00:20:32 

Która jest oparta na łańcuchu łowieckim i na czynnościach człowieka do takiego krótkiego wglądu i na koniec jeszcze kluska chciała wam pokazać, jak wygląda u kluski o nawiązywanie kontaktu wzrokowego i jej jej schematy emocjonalny system emocjonalne. Jak to wygląda? 

00:20:59 

Kluska sobie tutaj węszy, niucha je systemie szukania przewodnik sobie maszeruje. 

00:21:06 

Pies wyniuchał, zatrzymał się, złapał kontakt wzrokowy. Właściciel podchodzi nagradza psa o emocjach o systemach friel poznawczych można mówić bardzo długo, bardzo wiele, bo są bardzo złożone, ale trwają ułamki. 

00:21:22 

Sekund i to warto mieć na uwadze. 

00:21:29 

I ja dziękuję ślicznie za uwagę do zobaczenia na kolejnym odcinku. 

 

Pozostałe odcinki

Podobne materiały