Pełna treść dostępna jest wyłącznie dla subskrybentów
Masz już subskrypcję? Zaloguj się!
Z tego filmu dowiecie się czy istnieje miarodajny i obiektywny sposób mierzenia i oceny efektów szkoleniowych na podstawie sporządzenia etogramu.
00:00:18
Część mniej miarodajny sposób mierzenia efektów szkoleniowych.
00:00:22
Policzalny obiektywny, które sprawi, że faktycznie możemy powiedzieć tak, ten pies już się nauczył. Tak zmieniliśmy zachowanie tego zwierzęcia. Myślę, że jest i chciałabym dzisiaj podczas tego szkolenia przybliżyć państwu temat E to GU, czyli takiego narzędzia, które jest bardzo przydatne w mojej osobistej pracy, zarówno tej praktycznej w szkole dla psów, jak i naukowej na potrzeby pracy badawczej nazywam się Katarzyna Wawryniuk, Jestem meteorologiem za psychologiem behawiorystą.
00:00:53
Instruktorem szkolenia zwierząt.
00:00:56
Ll temat FIL, który dzisiaj poruszam omówimy sobie w następujących punktach, czyli czym jest uczenie się, czym jest zachowanie? To to są łańcuchy, zachowań, definicja E to GO przykłady to g up occ o no ten to gram.
00:01:11
Na początek może tą definicję E to GU wszyscy gdzieś tam kojarzą E to g etologia etos etos są te obyczaje zwyczaje w danej społeczności.
00:01:21
Przyjęte za jakąś tam normę. Natomiast etologia to jest nauka o zachowaniach zwierząt w ich naturalnym środowisku, więc naturalną koleją rzeczy narzędzie, które jest do tego wykorzystywane, będzie miało też jakiś człon stego z tej nazwy.
00:01:38
Czyli mamy E to g to g to jest spis tabel, a katalog obserwowanych zachowań zwierzęcia w danej jednostce czasu, czyli nie wrzucamy.
00:01:48
Tutaj wszystkich możliwych zachowań, jakie w danej chwili Wszystko widzimy. No chyba, że mamy takie wytyczne, ale jest to niepraktyczne i ciężkie do obróbki dalszej i do analizy.
00:02:00
Dlatego tutaj musimy l uściślić sobie określone zachowania, które chcemy faktycznie oglądać i które dają na konkretną informację o stanie zwierzaka.
00:02:10
Czyli to jest katalog obserwowanych zachowań zwierzęcia w danej jednostce czasu, z uwzględnieniem definicji tych zachowań, bo tutaj ważne jest.
00:02:18
Żeby też mieć Wszystko bardzo ściśle określone, żeby nie było niedomówień.
00:02:23
Ll wykonane w celu analizy całokształtu zachowania. No i w tym przypadku psa na warsztat bierzemy psa, aby ja to gram był przydatny, żeby E to g miał fajne za zastosowanie w praktycznej pracy musimy mieć tą wiedzę, że zachowanie składa się jest tak naprawdę 3 etapów.
00:02:44
Pierwszy etap to jest zarejestrowanie bodźca i emocje, które są w tym bodźcem związane, czyli motywacja do wykonania określonego zachowania.
00:02:55
A następnie jest to sprawdzenie czy.
00:02:58
W wyniku określonych działania określonych czynników to zachowanie uległo wygaszeniu, czyli się.
00:03:05
Pojawia się rzadziej. Czy uległo wzmocnieniu, czyli po prostu zaczyna pojawiać się coraz częściej z jakiejś określonej przyczyny.
00:03:17
Ale zanim przejdziemy do meritum, zawsze zadaję na początku takie pytanie zawsze na początku wszystkich moich kursów drodzy Kursanci, czym jest uczenie się?
00:03:28
No i to pytanie zazwyczaj sprawia wiele problemów, wbrew poza przecież my się cały życie uczymy cały czas się uczymy się uczymy 24 godziny na dobę. Nasze psy zresztą też uczymy się świadomie, ale również nieświadomie. I tutaj pytanie, czym jest to uczenie się fill? Zazwyczaj pada odpowiedź, albo to jest jakiś zapamiętywanie, to jest jakieś takie wkuwanie, to jest stres egzaminacyjny.
00:03:53
No właśnie, ale to dalej nie jest l to dalej nie jest definicje uczenia się najprostszą definicję, jaką możemy uzyskać.
00:04:03
Pod tytułem czym jest uczenie się możemy? Jest jest zdanie Uczenie się to zmiana zachowania.
00:04:14
No dobra, to teraz no Wszystko wiadomo tak uczeni to jest zmiana zachowania. No ale no jakie ma to praktyczne praktyczne zastosowanie.
00:04:23
No musimy teraz rozłożyć na czynniki pierwsze pojęcie zachowania i zawsze na kursach zaraz po pytaniu o czym jest uczenie się zadaje pytanie, czym jest zachowanie?
00:04:38
A jest zwróćmy uwagę, żebyśmy sobie mogli.
00:04:42
Weź to zachowanie, to może mała zagadka i zagwozdka. Na początek fill mamy tutaj figa figa jest border, jest borderem ll i może mi nie uwierzycie, ale to był jej pierwszy raz z tunelem.
00:04:56
To znaczy, że po raz pierwszy rozwiązywała pewną łamigłówkę, pewną zagadkę uczyła się pokonywać tunel. Miejcie, proszę w głowie to pytanie, czym jest zachowanie? Może nam się to troszeczkę tutaj wyjaśni pierwszy filmik.
00:05:15
Kiedy figa uczy się tunelu, popatrzmy.
00:05:33
Zwróćmy uwagę na zachowanie figi i o tej państwu wypisałam zachowania psa. To jest odwrócenie się do przewodnika. Kontakt wzrokowy, wbiegnięcie do tunelu, zawrócenie wybiegnie ncie kontakt wzrokowy, spojrzenie w okno des traktor pies widać jest totalnie zdezorientowany.
00:05:51
Ziaja jące zieje ll widać pobudzenie widać totalne niezrozumienie zadania jest nie wie, denerwuje sposób pobudzenia. Poziom pobudzenia jest też bardzo wysoki.
00:06:07
A teraz mamy 2 filmik.
00:06:19
Pies oczywiście dalej dzieje, ale to też jest być może związane z temperaturą mamy lato ll. Natomiast zwróćmy uwagę, że ten przebieg po kilku powtórzeniach bo nauce tunelu był już dużo spokojniejszy ll ale.
00:06:37
Mamy tutaj wejście do tu?
00:06:38
Nalu mamy przejście przez tunel mamy do biegniecie do przewodnika i być może na filmie i nie było tego tak dobrze widać bo jest to dość krótki filmik ale częstotliwość spojrzenia też była dużo ll większa spojrzenia na przewodnika łapanie kontaktu wzrokowego z przewodnikiem.
00:06:57
Tutaj zwróćmy też uwagę, że pies jest bliżej swojego przewodnika. Przewodnik potrzeb wskazał tunel. Dzięki temu psu było troszeczkę łatwiej takie małe wsparcie.
00:07:09
Fl przy przy psie.
00:07:12
Ja, jak zwróciliście uwagę? Zachowanie określa przede wszystkim jest jest określenie pewnego działania, a mówiąc jeszcze prościej, to jest po prostu ruch, czyli model modyfikując ruchy psa poprzez wykorzystanie określonych mechanizmów behawioralnych wiedzy.
00:07:33
Tak naprawdę tego psa szkolimy szkolenie to jest modyfikacja ruchów zwierzęcia, a zachowanie to jest ruch wyraz emocji tego zwierzęcia.
00:07:42
Powiązany z dotychczasowymi doświadczeniami.
00:07:45
Mając tą definicje, wróćmy jeszcze do małej analizy.
00:07:51
I teraz wróćmy mając wiedzę, że zachowanie to jest ruch, czyli mamy odwrócenie się wbiegnięcie, zawrócenie, wybiegnie ncie kontakt wzrokowy definiujemy i tu jest definicja zachowania, że pies lekko unosi kufer kieruje gałki oczne w kierunku przewodnika, nawiązuje kontakt wzrokowy, spojrzenie w okno to jest odwrócenie głowy i przekierowanie oczu nades traktor, czyli na bodziec, który rozprasza uwagę psa.
00:08:19
A tutaj już po nauczeniu się mamy wejście wtórny mamy przejście przez tunel do biegnijcie do przewodnika tak, czyli Jeszcze raz.
00:08:30
Jest spojrzał, nie wiedział tu, ze zorientował się, spojrzał, a przez to, że pobudzenie psa wzrosło, bo pies nie wie, jak się ma zachować, nie wie co ma zrobić, nie wie jak się poruszać.
00:08:45
Wtedy z tej niewiedzy rośnie pobudzenie, bo zwierzę zaczyna szukać rozwiązania pobudzeń. Tez forma takie poszukiwania rozwiązania danej sytuacji i zaczynają się już produkować określony neurotransmitery emocji idą ku Górze i zaczynamy prezentować zachowania nie do końca pożądane.
00:09:05
Natomiast kiedy przewodnik daje wsparcie, podchodzi do psa wskazuje. Tunel. Daje komendę, wcześniej też nauczył tego psa. Parę razy przeszliśmy ten tunel.
00:09:16
Pies poznał pies się przyzwyczaił oswoił z tym są przeszkodą.
00:09:20
Wówczas to zachowanie wygląda już troszeczkę. Inaczej jest na niższym stopniu pobudzenia, czyli zwierzę. Nie ma potrzeby poszukiwania.
00:09:29
I zaczyna już tutaj ładnie pracować, czyli wchodzi do tunelu, przechodzi przez wspólne, spokojnie i wychodzi. Nawiązuje było lekkie uniesienie, kupę kontakt wzrokowy.
00:09:40
I zaraz powiem, dlaczego to takie jest dla mnie ważne. Jeżeli mówimy o zachowaniu, które będziemy wpisywać nasze to g to są 2 grupy takich podstawowych zachowań. To są zachowania instynktowne i wyuczona. Zwróćmy uwagę na budowę mózgu psa. Mamy korę mózgową.
00:09:56
Tutaj łącze wskaźnik mamy korę mózgową i mamy też pień mózgu i teraz.
00:10:06
Zachowania instynkt owe są umiejscowione. Tutaj to ta część mózgu jest odpowiedzialna za to, że pies ucieka walczy, poluje, w lokalizuje, opiekuje się potomstwem, przejawia zachowania społeczne.
00:10:21
To są zachowania, które są wrodzone, z którymi zwierzę się po prostu rodzi, a i one są uwaga, nie do końca nieświadome jest nie myśli o jejku pora zacząć szczekać ojej boję się.
00:10:34
To nogi za pas albo pokaże zęby, być może się mnie przestraszy. To nie jest tak, że zwierzę nad tym panuje.
00:10:41
Zwierzę nad tym nie panuje i zazwyczaj zachowania instynkt owe pojawiają się w momencie, kiedy emocje są bardzo wysokie. Emocje są zazwyczaj wysokie, kiedy zwierzę nie wie, co ma ze sobą zrobić, po prostu nie ma doświadczenia. Nie przepracował tego, nie wie za zachowania wyuczone, natomiast one siedzą w korze mózgowej.
00:11:03
W korze mózgowej też nowej, czyli ewolucyjnie nowszej L nowsze części mózgu i to są za zachowania wyuczone, czyli nabyte za życia za nie one się gdzieś tam lokalizują. Tak kolokwialnie rzecz ujmując w korze mózgowej i żebyśmy mogli od psa wymagać zachowań, które.
00:11:26
Która gdzieś na zwierzę nabyło w czasie swojego życia musimy najpierw zadbać o tą stronę emocjonalną, czyli po prostu prowadzić prawidłowo treningi, aby to zwierzę wiedziało, że w danym kontekście w danej sytuacji wykonuje określone ruchy, czyli w określony sposób się zachowuje.
00:11:47
No i teraz kolejna grupa zachowań czy podział zachowania pożądane i zachowania niepożądane. Przyznam się bez bicia, że obserwując zwierzęta jako biolog.
00:11:57
L jako etnolog fill szczerze mówiąc, ciężko jest mi rozgraniczyć, co jest zachowaniem pożądanym, a czas zachowaniem niepożądanym, bo ja oprócz tego, że rozważam to pod kątem przewodnika, który chce, żeby jego pies był fajnym ogarniętym ll zwierzaczkiem, rozważam to jako biolog, który ma w głowie mechanizmy ekologii behawioralnej, czyli mechanizmy mające na celu D pozwolenie psu czy zwierzakowi po prostu przetrwać.
00:12:28
Ll w momencie, kiedy mamy wysokie emocje w głowie, bo zwierzę nie wie, co ma ze sobą zrobić, nie zostało to przetrenowane.
00:12:35
Pojawia się pobudzenie, czyli szukanie rozwiązania dla danej sytuacji. A jak się nie można, tego nijak nie można tego odnaleźć.
00:12:42
To emocje idą ku Górze i zwierzę zaczyna walczyć o przetrwanie, o przeżycie i w tym momencie zaczyna uciekać. Zaczyna walczyć, ale zaczyna obrażać na przykład zęby zaczyna gonić za samochodami. Zaczyna przejawiać zachowania ll zachowania przeniesiony bądź przerzutowe, które wynikają z blokowania pewnych zachowań instynktownych.
00:13:02
Przez nieumiejętnie wydaną komendę bądź nie nieprawidłowo przeprowadzone ćwiczenie.
00:13:07
I to, że pies zaczyna w sytuacji pobudzenia rozglądać się na boki to wynika to z procesu tego szukania, a jednocześnie jego oko zawiesza się na wszystkim tym, czym jest w ruchu.
00:13:18
I teraz taka zwykła Mucha, która lata może skutecznie przeszkodzić w pracy szkoleniowej SA. Jeżeli ta praca jest, jest nas zbyt wysoki.
00:13:28
Ich kryteriach zbyt dużo w danym momencie od tego psa wymagamy i stawiamy psa w sytuacji takiego duży i dużego stresu.
00:13:37
Pies nie wie, co ma ze sobą zrobić. Wymagania są zbyt duże. Presja ze strony przewodnika robi się coraz większa, bo przewodnik się denerwujesz.
00:13:43
Dlaczego ty nie robisz tego i w tym momencie jeszcze pojawia się ta Mucha, więc pies szuka, szuka o Mucha i za tą muchą leci, ponieważ tak podpowiada mu instynkt, kiedy zwierzę jest nazbyt wysokich emocjach.
00:13:55
A to szkoda i przez przewodnika i jest określany jako zachowanie niepożądane, czyli jest to faktycznie niepożądane dla zwierzaka, niekoniecznie dla zwierzaka.
00:14:04
Po prostu walkę o przetrwanie czy szkolenie powinno być walką o przetrwanie? No właśnie dlatego E to g. Dlatego dzięki E to g owi jesteśmy w stanie to sobie ll unaocznić, uświadomić.
00:14:19
Bo my teoretycznie wiemy, jak się zwierzę zachowuje, natomiast jak sobie to Wszystko spiszemy i na chłodno prze kalkulujemy i przeliczymy ilość tych zachowań. Wówczas widzimy o kurczę.
00:14:29
Obserwacja na bieżąco nie daje takich efektów jak obserwacja z nagraniem danego filmu, analizą zachowań i jeszcze obiektywnym obiektywnej ocenie tych zachowań.
00:14:42
Czy są zachowanie pożądane dla człowieka? Czy da się je wyeliminować? No właśnie, bardzo często przychodzą ludzie przychodzą do nas do behawiorystów czy do trenerów i mówią, proszę państwa, prosimy o wyeliminowanie zachowań niepożądanych.
00:14:53
No i dobra jeżeli definiujemy zachowanie niepożądane jako te zachowania instynktowne, czyli pojawiające się w przy dużym pobudzeniu, a wiemy, że zachowanie instynktowne są wpisane w psa, nie da się ich wymazać gumką, ale.
00:15:07
Możemy wprowadzić zachowania zastępcza.
00:15:12
Właść i do tego nam E to g.
00:15:17
Ll, żebyśmy mogli wprowadzić skuteczną strategię zachowań zastępczych dla danej sytuacji, musimy wiedzieć, w jakim łańcuchu występują te zachowania niepożądane, czyli stawiamy zwierzę, stawiamy określoną sytuację, obserwujemy, wpisujemy w nasz formularz E to GUO którym będziemy mówić w 2 części ll. Wszystkie zachowania zliczamy je. Następnie wprowadzamy modyfikacje i potem sprawdzam, czy te modyfikacje były skuteczne.
00:15:48
Pamiętajmy, że zachowania instynktowne mają to do siebie, że one nigdy nie występują pojedyncze, że pies nagle ugryzie.
00:15:54
Albo nagle pojawiają się zęby albo nagle pies ucieka, albo nagle po prostu jest spokojna, spokojny, spokojny, ale nagle goni za samochodem.
00:16:02
Jako border koli na przykład nie wszystkie zachowania instynkt owe występują w łańcuchu, czyli w logicznym ciągu następujących po sobie zachowań ruchów psa i takim najbardziej charakterystycznym łańcuchem fill zachowań instynktownych jest łańcuch łowiecki, czyli mamy węszenie mamy, wypatrywanie mamy, skradanie się mamy, Pogoń, mamy wyskok, mamy chwyt, mamy ll szarpanie, mamy jedzenie.
00:16:31
I Wszystko to są zachowania ruch no i teraz trzeba Wszystko sobie to poobserwować, które ogniwo łańcucha łowieckiego u danego psa jest najbardziej ll uwypuklone, czyli na przykład Pogoń za samochodem ll.
00:16:46
Dochodzimy też do fill do do przyczyn. Dlaczego za samochodem, a nie a nie za owcą, bo jest to zazwyczaj jakieś zachowanie prze przeniesie.
00:16:55
Ll wynikające z Nie zaspokojenia pewnych potrzeb gatunkowych czy czy wynikających z rasy predyspozycji rasy ll wynikajace z blokowania pewnych zachowań instynktownych.
00:17:07
No i teraz cały czas gdzieś tutaj się kręcimy, nie z zachowaniem wyuczonymi, a instynkt owymi zachowania wyuczone, czyli już te zmodyfikowane, które jesteśmy w stanie wprowadzać zamiast instynktów, z którymi pies sobie po prostu danym momencie nie radzi.
00:17:22
Eem musimy zrobić to tak, żeby przebieg tych wyuczonych zachowań odbywał się na fill na stosunkowo niskich emocjach, żeby zrealizował potrzeby gatunkowe czy rasowe psa i żeby też występował w pewnej sekwencji, żeby te zachowania nie było.
00:17:39
To nie było tak, że jak pies już jest nakręcony na samochód, to jest Komenda pacz, bo ja cię uczyłam. Kiedyś patrzę.
00:17:44
Nie zadziała albo zadziała za jakiś czas, kiedy Komenda będzie bardzo mocno z generalizujmy w początkowych etapach nie zadziała, bo to jest wybite z kontekstu.
00:17:53
Zachowanie wyuczone, jeżeli chcę, żeby mój pies na komendę patrz przy danym, boć to przy samochodzie na mnie spojrzał. Ja muszę sobie zaaranżować całą przestrzeń szkoleniową.
00:18:03
Muszę stopniowo wprowadzić psa w pracę, muszę nawiązać z nim kontakt wzrokowy, potem wskazać bodziec albo po prostu pies spogląda na bodziec pies rezygnuje z bodźca. Rezygnacja to oznacza spojrzeć na bodziec.
00:18:18
Cofnąć i spojrzeć na właściciela, czyli rezygnację. Definiujemy też jako zespół zachowań spojrzenie.
00:18:25
Lll odejście i spojrzenie na inne cele na inną na inną osobę, na na inny obiekt i dopiero wtedy jest szansa, że pies wykona komendę.
00:18:37
No właśnie i po to są ETO gramy, żebyśmy mogli to sobie skutecznie fajnie poukładać. Dlaczego znajomych, definicje zachowania i prawidłowej zrozumienie jest tak ważne?
00:18:48
Zachowanie z wyrazem emocji o tym już dzisiaj powiedziałam tak, czyli emocje są motywatora mi za pomocą zachowanie ll zachowania prezentowanego przez zwierzę behawiorysta ocena ocenia stan emocjonalny zwierzęcia, a tym samym między innymi między innymi poziom jego komfortu życia oraz dobrostanu.
00:19:08
I tutaj jest jedna z najbardziej ulubionych teorii behawiorystów za psychologów, czyli teoria o systemach emocjonalnych i jakis bank SEPA.
00:19:18
Ja bazuję zazwyczaj na tych cech, czyli system szuka.
00:19:20
Hania system ulgi system zabawy powiedziałam Wam, że poszukiwanie to jest forma szukania rozwiązania dla danego zachowania dla danej sytuacji.
00:19:30
I tak samo tutaj mamy system szukania mamy duże pobudzenie stres charakteryzuje się określonymi zachowaniami określonymi ruchami. Jest to węszenie, chodzenie i zazwyczaj brak kontaktu z przewodnikiem w systemie szukania zwierzę jest samo, nie kontaktuje się z przewodnikiem, nie kontaktuje się z innymi zwierzakami i w tym momencie wydanie psu Komendy jest.
00:19:50
Na początkowych etapach szkolenia i w ogóle praktycznie niemożliwe do wyegzekwowania do wysłuchania i wyegzekwowania, więc.
00:20:00
Wprowadzając psa w nowe środowisko w nowe miejsca pozwalamy psu powęszyć, poszukać. Następnie zwierzę realizuje tą potrzebę eksploracji. Zaczyna się zatrzymywać, czyli zaczyna stawać na 4 łapach, czyli znowu kolejny ruch, a potem, kiedy już zwierzę czuje, że jest ok. Mówi o jesteś przewodniku?
00:20:20
I rusza ***** podnosi ją ku Górze, następuje nawiązanie kontaktu wzrokowego, czyli przejaw świadomości psa. Pamiętamy budowę mózgu pień mózgu. To są zachowania instynktowne, nieświadome.
00:20:36
Yy kora mózgu to są zachowania świadome, czyli w tym momencie węszenie, które jest tak modne. Teraz używamy dużo nose work ów, dużo pracy węchowej jest takim zachowaniem kluczowym, ponieważ ono jest instynkt owe, ale jeżeli zostanie spełnione, jest szansa, że to zwierzę się po prostu na nas spojrzy.
00:20:56
Wejdzie z nami w relacje w komunii zacznie się z nami komunikować i dzięki temu będziemy mogli prowadzić proces szkolenia i.
00:21:06
Oprócz kontaktu wzrokowego jest na przykład podążanie za prze wodnik.
00:21:11
Pocoo E to GW pracy sprzęt to jest zapis zachowań prawidłowych i niepożądanych u zwierzęcia, żeby móc sobie to pogrupować, podzielić, przedstawić. Jeżeli jest, jeżeli ja Jestem behawiorystą, to ja wtedy mogę to przedstawić fill kursantowi powiedzieć, Słuchaj, te zachowanie są prawidłowe, te są nieprawidłowe dla danej sytuacji powinno być troszeczkę inaczej dla kursanta jest to unaocznia one.
00:21:35
Jest to ocena Stanów emocjonalnych nastroju dobrostanu, ponieważ jak jak tutaj wam pokazałam systemy emocjonalne. Charakteryzują się też określonymi ruchami, zachowaniami i jeżeli te zachowania występują, ja wiem mniej więcej, na jakim etapie emocjonalnym jest obserwowany pies.
00:21:51
To jest możliwość skomponowania skutecznej strategii dla zachowań niepożądanych, odpowiedni dla danego zwierzęcia i jego Porsche. Tą strategią jest wprowadzenie zachowań zastępczych, czyli określonych łańcuchów zachowań.
00:22:04
Adekwatnych do zrealizowania potrzeb dla danej sytuacji, ale w taki sposób, żeby to było kontrolowane przez przewodnika, to jest forma notatek własnych dziennika postępów psa i przewodnika.
00:22:18
Myślę, że warto taki dzienniczek prowadzić, żeby móc z tym psem pracować i wiedzieć, że ta praca ma sens. Ma jest skuteczna, wprowadza określone zachowania.
00:22:33
Wprowadza określone zachowania, które są prawidłowe.
00:22:38
Z utrzymaniem niskich emocji albo po prostu prawidłowego poziomu emocji hubsan Dolnej dla danej sytuacji i dzięki temu.
00:22:48
Mamy takie u naucz nione pokazane spisane prawie, że z matematycznym ll schemacie zachowania czy czyli ruch zwierzaka wiemy czego mamy tego zwierzaka uczyć i jak modyfikować te zachowania, żeby po prostu było dobrze. Dziękuję za uwagę.