Pełna treść dostępna jest wyłącznie dla subskrybentów
Masz już subskrypcję? Zaloguj się!
Omówienie schematu technik prowadzenia terapii psów z zaburzeniami separacyjnymi oraz najczęstszych błędów.
00:00:16
Dzień dobry państwu Witam na kolejnej pogadance, która poświęcona jest zaburzeniom separacyjnym psu.
00:00:23
Do tej pory yy zdefiniowaliśmy sobie zagadnienie powiedzieliśmy, jakie są najczęstsze objawy zaburzeń separacyjny hon? Jakie są przyczyny tych zaburzeń i jakie są czynniki ryzyka?
00:00:36
Omówiliśmy również potencjalne skutki rozłąki psa z opiekunem. Dzisiaj przyszedł czas na to, żeby zastanowić się, jak możemy sobie poradzić z tym.
00:00:49
Problemem i chciałbym państwu powiedzieć o tym, jak my prowadzimy terapię. Nazwaliśmy to 5 kroków do skutecznej terapii i o tym sobie powiemy na koniec dzisiejszego spotkania.
00:00:59
Ale zanim do tego dojdziemy, chciałbym, żeby państwo spojrzeli na pierwszą planszę, na której widać rzeczy, których opiekunowie psów często próbują na własną rękę, zanim się do nas zgłoszą i bardzo często zgłaszając się do nas mówią, proszę państwa, próbowaliśmy już naprawdę wszystkiego różnych rozwiązań, bo ktoś nam doradzi, bo przeczytaliśmy w Internecie.
00:01:23
No i niestety nic nie dzia.
00:01:24
Miała fill. Dlaczego tak jest? Proszę państwa dlatego, że tak jak powiedziałem wcześniej i powiedzieliśmy wcześniej na wcześniejszych spotkaniach każdy przypadek zaburzeń separacyjny hon musimy traktować bardzo, bardzo indywidualnie.
00:01:39
To jest złożony problem. My musimy dokładnie poznać psa opiekuna ich rutynę dnia i to, co się dzieje w domu, żeby móc zaproponować terapię dla tego konkretnego osobnika, który się do nas zgłasza. Spro blue.
00:01:55
To, czego opiekunowie próbują na własną rękę. Widzicie państwo na pierwszej planszy i patrząc na niektóre elementy, powiemy sobie, powiemy sobie o niektórych z nich mniej lub bardziej szczegółowo, żeby państwu uświadomić, czego ludzie próbują, jak próbują rozwiązać problem, poszukując rozwiązań na własną rękę.
00:02:16
Przychodzą do nas opiekunowie mówią my próbowaliśmy wprowadzić klatkę i to nie zadziałało. To pogorszyło problem, bo pies się zaczął okaleczać.
00:02:25
No tak się dzieje, jeśli my nie wiemy, czy pies dobrze znosi ograniczenie przestrzeni, trudno sobie wyobrazić, że nagle psa, który cierpi z powodu samotności, wsadzimy do klatki, ograniczymy mu przestrzeń. Nie wprowadzimy odpowiednio tej klatki i będziemy go zmuszać do takiej, do przebywania w takiej ograniczonej przestrzeni.
00:02:47
To nie jest tak, że ja skreślam klatkę absolutnie i mówię, że to nie jest rozwiązanie. To bywa pomocne rozwiązanie, ale nie w każdym przypadku i należy ją odpowiednio i mądrze wprowadzić część opiekunów mówi.
00:03:00
Nie pozwalam już psu spać z nami w łóżku, albo nie pozwalam mu krążyć. Za nami krok w krok, bo on sobie wybrał kogoś w domu jednego z opiekunów i podąża za nim krok w krok. Próbujemy mu to ograniczać, ale to niestety nic nie daje albo mówią opiekunowie. Przyzwyczajamy go do samotności.
00:03:19
Jakiś zupełnie niezaplanowany sposób?
00:03:22
Próbują go zostawić na krótsze lub dłuższe okresy czasu i okazuje się, że to niestety nic nie daje. Czasami opiekunowie próbują.
00:03:32
Na czas nieobecności zostawić jakieś gryzaki, zabawki wypełnione jedzeniem, pełne miski i okazuje się, że nic z tych misek w trakcie ich nieobecności nie znika. No łatwo sobie wyobrazić. Jeśli ktoś jest mocno zestresowany czy przerażony, jeśli tu główną dominującą emocją jest.
00:03:52
Strach i obawa, no to pies oczywiście niczego nie tknie to wystarczy pomyśleć o nas samych, kiedy się czegoś boimy, albo jesteśmy zestresowani.
00:04:01
No to nie myślimy o o jedzeniu, czasami opiekunowie mówią, że zostawiają swoje zapachy, ale czy to ma sens? W mieszkaniu? Gdzie tych naszych zapachów jest pełno? Czy to ma sens zostawiać mu na posłaniu naszą koszul?
00:04:16
Czy piżamy yy przesiąkniętą naszym zapachem? No to nie jest rozwiązanie problemu z samotnością. Bardzo często opiekunowie są po wdrożeniu już jakiś leków czy feromonów czy suplementów diety i okazuje się, że to też nie przynosi pożądanych efektów.
00:04:35
Niekiedy są po szkoleniu, ale okazuje się, że na szkoleniu pies nauczy się paru podstawowych komend i jest cudownym, wspaniałym psem, który bez problemu się uczy i współpracuje z opiekunem.
00:04:46
Natomiast w żaden sposób nie przekłada się to na rozwiązanie problemu w samotności.
00:04:51
Część opiekunów idąc za Radą innych osób mówi, Ja Jestem taki chłodny, stanowczy przy powitaniach prezentuje taką postawę, że jest mi obojętne, czy wchodzę, wychodzę, czy ty się cieszysz, czy emocjonujesz czy nie.
00:05:05
Ale to też okazuje się, że że nie zawsze siedziało nas, że to nie zawsze działa. Przepraszam, nas przeraża czasami, jeśli opiekunowie.
00:05:15
Przychodzą i mówią, a ja go próbowałem karać, bo wsadziłem mu. Nie wiem pysk w to, gdzie nasikał albo ochrzanił mgo, albo i jeszcze nie chciałbym państwu opowiadać, żeby was nie przerażać. Jakich kar próbują używać opiekunowie?
00:05:31
Lll. Część z nich mówi, próbowałem cię zdominować, czyli powiedzieć mu, kto tu rządzi. Cofają się do metod szkoleniowych sprzed.
00:05:40
5 lat i tylko po to, żeby się okazało, że problem się pogłębia, a nie rozwiązuje. Niekiedy pomysłem na samotność jest wzięcie 2 psa.
00:05:51
To też nie zawsze działa, raczej nigdy nie działa, bo to nie jest rozwiązanie problemu samotności. W tym sensie, że pies przywiązuje się do jakiejś konkretnej osoby.
00:06:00
Do tego już państwo wiecie jest, znacie ten termin obiektu przywiązania i to nie jest tak, że można go zastąpić jakimś innym psem czy innym człowiekiem. Czasami wzięcie 2 psa.
00:06:12
Niekiedy skutkuje tym, że zamiast jednego psa z problemem separacyjnym nagle mamy 2 problemy 2 psy z tym.
00:06:19
Samym problemem część opiekunów próbuje zasłonić okna i myślisz, że odcięcie psa od bodźców zewnętrznych pomoże rozwiązać ten problem? Szczelne zasłanianie okien, opuszczanie rolet czy żaluzji to też nie jest rozwiązanie problemu samotności czy zachowań C operacyjnych pod nieobecność opiekuna.
00:06:47
Tych rzeczy, które Państwo widzicie na planszy, my możemy zrobić kombinację pewnych czynników i użyć ich w naszej terapii, ale musimy dokładnie wiedzieć coś na temat psa, z którym pracujemy, żeby móc je sensownie zastosować.
00:07:06
Czasami przychodzą opiekunowie i mówią, a ja robię taki długi aktywny spacer z psem, bo tak mi poradzono i niestety nam biec zwraca z tego spaceru nocą nakręcony, a nie zrelaksowany.
00:07:18
Jeśli pomyślimy o zwykłej fizjologii, no to tak będzie, bo będą się wydzielać hormony stresu, które pogłębi jeszcze zniknięcie opiekuna i ten pies będzie nam roznosił mieszkanie zamiast spokojnie czekać w samotności na nasz powrót. W związku z tym róbmy to bardzo indywidualnie i róbmy to pod kontrolą pod opieką.
00:07:39
Behawiorysty, a wtedy jest szansa na sukces, ja bardzo często myśląc.
00:07:45
O psach daje przykład yy takich dzieci z zaburzeniami lękowymi jest jeżeli mamy mocno zestresowany dziecko, które boi się czegoś czasami jest to lęk taki nieuzasadniony.
00:07:58
Nie wiadomo, czego się to dziecko boi a my próbujemy zaproponować mózgu, byście państwo na kolejną planszę, bo boisz się. No to Chodź, pójdziemy do kina albo pooglądasz sobie telewizję, to nie jest rozwiązanie.
00:08:15
Problemu bo tutaj na Planszy widzicie państwo rzeczy, którymi czasami nasze dzieci są poddawane nie dość tego, że chodzą do szkoły, to muszą.
00:08:24
EE chodzisz na lekcje języka na jakieś kółka taneczne czy teatralne? Rodzice zapewniają aktywne weekendy, biorą te dzieci na badania, na szczepienia, wysyłają je na kolonie obozy i angażują się w przygotowanie posiłków, myśląc, że to rozwiąże problem jakieś takie domowe aktywności, sprzątanie.
00:08:46
No to to nie jest skuteczna terapia zaburzeń lękowych u dzieci, podobnie jak rzeczy, które wcześniej widzieliście państwo na planszy, to nie.
00:08:54
Jest czy zastosowanie jednego 2 z nich tak na chybił, trafił, nie rozwiąże nam skutecznie problemu. Dlaczego o tym mówię? No dlatego, że to porównanie czasami przemawia do naszych klientów. Myq.
00:09:13
Gdy przygotowujemy się do pracy z psem, zaburzeniami separacyjnym, mi proponujemy takie 5 kroków, które wykonujemy z opiekunami i teraz widzicie państwo to na kolejnej planszy jak my prowadzimy terapię, jak pracujemy z naszymi klientami.
00:09:30
Zaczynamy zawsze od ankiety, którą wysyłamy przed konsultacją behawioralną. Próbujemy w ten sposób zebrać Wywiad, dlatego, że na konsultacji mamy przeważnie bardzo mało czasu i musimy omówić Plan terapii.
00:09:43
Chcemy go omówić mając już jakieś informacje o psie. W ankiecie pytamy o rutynę dnia opiekuna. W ankiecie pytamy o aktywności, jakie ma pies w ciągu dnia. Oczywiście pytamy o to, jak długo musi przebywać sam w domu i czy przebywa rzeczywiście sam.
00:10:00
Czy z innymi domownikami?
00:10:02
Czy w domu są inne zwierzęta? Pytamy również o to, jaki jest stan zdrowia zwierzęcia, czy pies jest zdrowy, czy jest leczony, a jeżeli jest leczony, to jakie leki przyjmuje.
00:10:16
Pytamy o dietę, pytamy o inne niepożądane zachowania, jeżeli takie są i pytamy o reakcje w takich codziennych sytuacjach, to daje nam naprawdę dużo przed pierwszym spotkaniu.
00:10:31
2 krokiem do skutecznej terapii jest zebranie materiałów wideo. Dzisiaj mamy spore możliwości techniczne i dość łatwo możemy rejestrować zachowanie psa pod naszą nieobecność.
00:10:42
Kiedy znikamy z domu, włącza się kamera i rejestruje nam obraz i dźwięk i my potrafimy na podstawie tego, co widzimy, szczególnie okolic drzwi.
00:10:52
I zobaczyć po pierwsze jak szybko pies uruchamia te reakcje. Jakie to są reakcje, czy to jest nadmierna w okalizacja czy niespokojne krążenie, czy to jest strach, czy to jest obawa?
00:11:04
Widzimy mowę ciała psa i jego zachowanie i potrafimy ocenić emocje, bo jak już wspominałem wcześniej i państwo o tym wiecie takimi zaburzeniami separacyjny mi mogą sterować różne emocje. To może być lęk separacyjny. To może być strach obawę, ale to może być też.
00:11:22
Złość to może być frustracja. To może być niechęć do przebywania samemu to może być nuda.
00:11:28
To może być w końcu radość. My to nazywamy radością separacyjne ą. Kiedy pies szuka sam sobie rozrywki i z tej radości roznosi nam dom, a więc określenie tego, jakie e moc je przeżywa pies pozwala nam na ułożenie skutecznej terapii 3 krokiem w naszej współpracy z klientem jest konsultacja behawioralna, która trwa około półtorej godziny i w tym czasie my spotykamy się.
00:11:54
Z opiekunami najczęściej najchętniej z wszystkimi domownikami czy z osobami, które mają kontakt z psem. No i oczywiście oceniamy sobie psa i patrzymy, czy on potrafi wykonać jakieś polecenia, czy on jaki ma kontakt z obcymi osobami, jak się zachowuje na spacerze, bo to jak się zachowuje w domu, to już wiemy. Z nagrań, które poznajemy w.
00:12:20
Wcześniej, oprócz takiej ogólnej oceny psa oceny jego emocji i nastroju, staramy się powiedzieć opiekunom, bo już wiemy sporo, co wzmacnia to zachowanie i co należy robić, żeby unikać tych niepożądanych zachowań na.
00:12:40
Następstwem po konsultacji następstwem konsultacji jest Plan terapii. Pierwszy Plan terapii, w którym określamy sobie takie krótko i długoterminowe cele krótkoterminowe.
00:12:52
Które możemy zastosować już i natychmiast i możemy doradzić opiekunowi, jak zarządzać środowiskiem, jak zachowywać się w stosunku do psa.
00:13:01
Przede wszystkim mówimy móc o nim steruje. Jakie jest motywacja psa do tego, że tak, a nie inaczej zachowuje się pod nieobecność opiekuna i potrafimy tak jak powiedziałem wcześniej na podstawie wywiadu z opiekunem ankiety i nagrań to dość precyzyjnie określić i dość precyzyjnie wybrać sobie techniki.
00:13:22
Pracy z psem. W związku z tym po konsultacji opiekun otrzymuje raport.
00:13:30
Podsumowanie naszego spotkania, ocenę psa i Plan terapii. Ten Plan terapii obejmuje różne elementy, o których będziemy mówić na kolejnych spotkaniach.
00:13:41
Kiedy pokażemy państwu parę przypadków z naszej praktyki, ale to jeszcze nie koniec, bo mamy jeszcze 5 element, 5 element naszej współpracy z klientem naszej terapii to jest współpraca z klientem.
00:13:58
Bardzo często zachowania separacyjne to długotrwała terapia i w związku z tym, jeżeli mamy pierwsze sukcesy, to przygotowujemy też opiekuna na to, że może być regres.
00:14:10
Jeżeli wspomagamy się lekami, to oczywiście prosimy o pomoc lekarza weterynarii, który prowadzi zwierzę i wie o nim od strony zdrowotnej bardzo dużo wykonujemy odpowiednie badania i wdrażamy leki, które mogą nam pomóc w terapii. To oczywiście.
00:14:29
Zależy od opiekuna czy chce iść tą drogą, czy nie. My potrafimy powiedzieć, czy one nam przyspieszą terapię.
00:14:35
Czy nie? Natomiast jeśli opiekun sobie tego nie życzy, to proponujemy suplementy diety albo po prostu działania czyste działania terapeutyczne bez żadnego wspomagania farmakologicznego i na koniec ważna informacja to taka, że o której państwo pewnie też wiecie, że jak w każdej terapii oprócz postępów możemy mieć regres i stąd my mamy kontakt do dzisiaj z wieloma naszymi pacjentami.
00:15:02
W którym było.
00:15:02
Lepiej a nagle się pogorszyło i próbujemy dojść, bo znamy już PSE. Znamy opiekunów, próbujemy wspomóc ich i wesprzeć w dalszych działaniach.
00:15:12
No nierzadko ta terapia trwa bardzo, bardzo długo, o ile nie do końca życia zwierzęcia. O tym, jak wygląda terapia na konkretnych przypadkach, opowiemy już w następnych spotkaniach. Bardzo dziękuję za dzisiaj i zapraszam na następne pogadanki do widzenia.